(A bibliography by Dorothe Kugler )
Amstad, M.: "Das berümte Notenblatt des Porpora",
Musica 23 (1969), 453 - 455
Ancillon, Charles d' [Pseud: Ollincan, C. d']: Traité des
eunuques,
[Berlin?], 1707. [20], 187 p.
Appolonia, Giorgio: "Il fenomeno della voce castrata",
Nuova rivista musicale italiana 32 (1998), 164-177
Balme, Christopher B.: "'Of pipes and parts': die Kastraten im Diskurs
der Darstellungstheorie des frühen 18. Jahrhunderts",
in: Musiktheater als Herausforderung: interdisziplinäre Facetten
von Theater- und Musikwissenschaft, herausgegeben von Hans-Peter
Bayerdörfer, Tübingen: Niemeyer, 1999, (Theatron 29), ISBN
3-484-66029-5, pp. 127 - 138
Barbier, Patrick: Histoire des castrats,
Paris: Grasset, 1989. 272 p. ISBN 2-246-40681-1
Barbier, Patrick: The world of castrati,
London: Souvenir, 1996. 272 p. ISBN 0-285-63309-0
Barbier, Patrick: La maison des Italiens: les castrats à
Versailles,
Paris: Grasset, 1998. 299 p. ISBN 2-246-52591-8
Barbier, Patrick: "Über die Männlichkeit der
Kastraten",
in: Hausväter, Priester, Kastraten: zur Konstruktion von
Männlichkeit in Spätmittelalter und früher
Neuzeit, herausgegeben von Martin Dinges, Göttingen:
Vandenhoeck & Ruprecht, 1998, ISBN 3-525-01369-8, pp. 123 - 152
Becker, C. F.: "Zur Geschichte der Castraten",
Caecilia 9 (1828), 69 - 83
Bergeron, Katherine: "The castrato as history",
Cambridge Opera Journal, 8 (1996), 167 - 184
Bowman, Horace Bushnell: The castrati singers and their
music,
Thesis (Ph. d.), Bloomington, Indiana University, 1951. IX, 157 p.
Bragaglia, Anton Giulio: Degli 'evirati cantori': contributo alla
storia del teatro,
Firenze: Sansoni, 1959. 76 p. (Biblioteca degli eruditi e dei
bibliofili 36)
Brodnitz, Friedrich S.: "The age of the castrato
voice",
Journal of Speech and Hearing Disorders 40 (1975), 290 - 295
Burrows, Donald: "Die Kastratenrollen in Händels Londoner
Opern: Probleme und Lösungsvorschläge",
in: Händel auf dem Theater: Bericht über die Symposien
der Internationalen Händel-Akademie Karlsruhe 1986 und 1987,
edited by Hans Joachim Marx, Laaber: Laaber-Verlag, 1988,
ISBN 3-89007-146-5, pp. 85 - 93
Celletti, Rodolfo: "I cantanti a Roma nel XVIII secolo",
in: Le muse galanti: la musica a Roma nel Settecento, a cura di
Bruno Cagli, Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana, 1985,
(Biblioteca internazionale di cultura 15), pp. 101 - 107
Celletti, Rodolfo: "Sopranisti e contraltisti: per la storia
della vocalità operistica",
Musica d'oggi N.s. 2 (1959), 245 - 250,
and: Ricordiana 5,1 (1960), 1 - ? (abridged English
version)
Cervantes, Xavier: "'Tuneful monsters': the castrati and the
London operatic public 1667 - 1737",
Restoration and 18th Century Theatre Research, 13 (1998),
1 - 24
Dame, Joke: "Unveiled voices: sexual difference and the
castrato",
in: Queering the pitch: the new gay and lesbian musicology,
edited by Philip Brett, Elizabeth Wood and Gary C. Thomas,
New York: Routledge, 1994, ISBN 0-415-90752-7, pp. 139 - 153
Di Giacomo, Salvatore: I quattro antichi conservatorii musicali di
Napoli MDXLIII - MDCCC,
2 vol., Palermo: Sandron, 1924 [i.e. 1925] and 1928, (Collezione
settecentesca 26)
Drake, John: "Castrati article castigated",
High Fidelity, May 1958, 16
Durante, Sergio: "Der Sänger",
in: Geschichte der italienischen Oper, edited by Lorenzo
Bianconi and Giorgio Pestelli, Band 4: Die Produktion: Struktur
und Arbeitsbereiche, Laaber: Laaber-Verlag,
1990, ISBN 3-89007-216-X, pp. 359 - 415
Ellison, Cori: "Breaking the sound barrier: how women finally
made their way to the opera stage",
Opera News 57,1 (1992), 14 - 17 et seq.
Farncombe, Charles: "Die Kastratenrolle und ihre
Besetzung",
in: Händel auf dem Theater: Bericht über die Symposien
der Internationalen Händel-Akademie Karlsruhe 1986 und 1987,
edited by Hans Joachim Marx, Laaber: Laaber-Verlag, 1988,
ISBN 3-89007-146-5, pp. 103 - 105
Fritz, Hans: Hormonelle und konstitutionelle Bedingungsfelder als
Grundlagen des auf den italienischen Gesangsmethoden des XVII. und
XVIII. Jahrhunderts basierenden Kastratengesangs,
2 vol., thesis (doctoral), Graz, Hochschule für Musik und Darstellende
Kunst, 1991
Fritz, Hans: Kastratengesang: hormonelle, konstitutionelle und
pädagogische Aspekte,
Tutzing: Schneider, 1994. 255 p. (Musikethnologische Sammelbände
13), ISBN 3-7952-0797-5
Gilman, Todd S.: "The Italian (castrato) in London",
In: The Work of opera: genre, nationhood, and sexual
difference, edited by Richard Dellamore and Daniel Fischlin, New
York: Columbia University Press, 1997, ISBN 0-231-10944-X -
ISBN 0-231-10945-8, pp. 49 - 70
Gruber, Gerold W.: Der Niedergang des Kastratentums: eine
Untersuchung zur bürgerlichen Kritik an der höfischen
Musikkultur im 18. Jahrhundert, aufgezeigt am Beispiel der Kritik
am Kastratentum - mit einem Versuch einer objektiven Klassifikation
der Kastratenstimme,
Thesis (doctoral), Vienna University, 1982. 231 p.
[With a spectral analysis of the recordings of Alessandro
Moreschi]
Gruber, Wenzel: "Untersuchungen einiger Organe eines Castraten",
Archiv für Anatomie, Physiologie und wissenschaftliche Medicin
14 (1847), 463 - 476
Grundy Fanelli, Jean: "Castrato singers from Pistoia, 1575 -
1660",
Civiltà musicale 14=N.s. 6 (2000), 47 - 53
Grundy Fanelli, Jean: "Famigli di cantanti pistoiesi nel secolo
XVII",
Bulletino storico pistoiese 101=3. Ser., 34 (1999), 103 - 116
Habermann, G.: "Kastratensänger im 18. Jahrhundert in ihrer
äußeren Erscheinung und ihrem Verhalten: nach
zeitgenössischen Bildern",
in: Probleme der Sängerausbildung, edited by Leopold
Spitzer, Wien, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst,
1986, pp. 126 - 147
Haböck, Franz: "Die Eunuchenstimme und ihre
künstlerische Verwendung",
Wiener medizinische Wochenschrift 34 (1918), 1503 - ?
Haböck, Franz: Die Kastraten und ihre Gesangskunst,
Stuttgart: Deutsche Verlagsanstalt, 1927. XVII, 510 p.
Heriot, Angus: The castrati in opera,
London: Secker & Warburg, 1956. 243 p.
Hiller, Carl H.: "Die berühmten Kastraten",
Opernwelt 22,6 (1981), 52 - 57
Hodges, Sheila: "A nest of nightingales",
The Music Review 54,2 (1993), 79 - 94
Hucke, Helmut: "Die Besetzung von Sopran und Alt in der
Sixtinischen Kapelle",
in: Miscelánea en homenaje a Monseñor Higinio
Anglés, Barcelona: Consejo Superior de Investigaciones
Científicas, 1958, vol. 1, pp. 379 - 396
Hurum, Hans Jørgen: "Kastratepoken - sangkunstens
høydepunkt",
Samtiden 61 (1952), 332 - 342
Jenkins, J. S.: "The voice of the castrato",
The Lancet 351 (1998), 1877 - 1880
Keyser, Dorothy: "Cross-sexual casting in Baroque opera:
musical and theatrical conventions",
Opera Quarterly 5,4 (1987/88), 46 - 57
Klassen, Janina: "'Xerxes, König von Persien - Sopran':
Aspekte von Gender Studies in Musik und Musikwissenschaft",
Online access:
http://www.musikwissenschaft.tu-berlin.de/wi/jaxerxes.pdf
Leopold, Silke: "'Not sex but pitch': Kastraten als Liebhaber
- einmal über der Gürtellinie betrachtet",
in: Provokation und Tradition: Erfahrungen mit der Alten
Musik, ed. by Hans-Martin Linde and Regula Rapp,
Stuttgart [et al.]: Metzler, 2000, ISBN 3-476-01663-3, pp. 219 - 240
Liebscher, Julia: "Das Kastratentum im Diskurs von Thomas
Laqueurs 'one-sex model'",
in: Frauen- und Männerbilder in der Musik: Festschrift für
Eva Rieger zum 60. Geburtstag, Freja Hoffmann, Jane Bowers, Ruth
Heckmann (Hrsg.), Oldenburg: Bibliotheks- und Informationssystem der
Universität Oldenburg, 2000, ISBN 3-8142-0715-7, pp. 47 - 51
London, Sol: "When singing was a monster's art: the golden age
of the great castrati",
High Fidelity, February 1958, 41 - 44, 124
Magee, Reginald: "Deriving opera from operation",
The Australian and New Zealand Journal of Surgery 69 (1999),
672 - 674
Malkiewicz, Michael: "'Konzertarie' - 'Kastratenarie' -
'Opernarie': (k)eine gattungstypologische Grenzziehung,
Mozartjahrbuch des Zentralinstitutes für Mozartforschung der
Internationalen Stifung Mozarteum Salzburg 2000 (2002),
179 - 200
Malkiewicz, Michael: "Zur Verkörperung des Kastraten
im Musiknotat",
in: Verkörperung, edited by Erika Fischer-Lichte, Christian
Horn and Matthias Warstat, Tübingen [et al.]: Francke, 2001,
(Theatralität 2), ISBN 3-7720-2942-6, pp. 309 - 323
Mamy, Sylvie: Les grands castrats napolitains à Venise
au XVIIIe siècle,
Liège: Mardaga, 1994. 179 p. ISBN 2-870090-507-4
McClary, Susan: "Fetisch Stimme: professionelle Sänger im
Italien der frühen Neuzeit",
in: Zwischen Rauschen und Offenbarung: zur Kultur- und
Mediengeschichte der Stimme, edited by Friedrich Kittler,
Thomas Macho and Sigrid Weigel, Berlin: Akademie-Verlag, 2002,
ISBN 3-05-003567-4, pp. 199 - 214
McGeary, Thomas: "Farinelli and the Duke of Leeds: 'Tanto
mio amico e patrone particolare'",
Early Music 30 (2002), 202 - 213
McGeary, Thomas: "'Warbling eunuchs': opera, gender, and
sexuality on the London stage, 1705 - 1742",
Restoration and 18th Century Theatre Research 7,1 (1992),
1 - 22
Melicow, Meyer M. and Stanford Pulrang: "Castrati choir and
opera singers",
Urology 3,5 (1974), 663 - 670
Melicow, Meyer M.: "Castrati singers and the lost
'cords'",
Bulletin of the New York Academy of Medicine 59 (1983), 744 -
764
Miehlisch, Fritjof: Beitrag zur Endokrinologie der
Sängerkastraten,
Thesis (doctoral), Köln, University, 1974. - 100 p.
Milner, Anthony: "The sacred capons",
The Musical Times 114 (1973), 250 - 252
Mitchell, Basil: "The castrati",
Theatre Arts 36,3 (1952), 46 - 47, 72, 85
Moindrot, Isabelle: L'opera seria ou le règne des
castrats,
[Paris]: Fayard, 1993. 323 p. ISBN 2-213-03096-0
Mojon, Benedetto: Dissertatione sugli effetti della castratura nel
corpo umano,
Milano: Pirotta, 1822. 55 p.
Monaldi, Gino: Cantanti evirati celebri del teatro
italiano,
Roma: Ausonia, 1920. 127 p.
Moran, Neil: "Byzantine castrati",
Plainsong and Medieval Music 11 (2002), 99 - 112
Moses, P.: "The psychology of the castrato voice",
Folia phoniatrica 12 (1960), 204 - 216
Müller, Günter: "Hat Papst Clemens XIV. die Kastration
verboten?",
Zeitschrift für Kirchengeschichte 68=Folge 4,6 (1957),
129 - 138
Münch, Paul: "Gesangskastraten in der Kulturgeschichte
Europas",
Essener Unikate 14 (2000), 58 - 67
Nettl, Paul: "Eternal youth: the age of the castrati",
Opera News 23, 1 Dec. (1958), 10 - 12
Nicklaus, Hans Georg: "Pflanzen, Wunderkinder und Kastraten:
über einige Zusammenhänge zwischen Ästhetik und
Pädagogik",
in: Klang und Wahrnehmung: Komponist - Interpret - Hörer,
Mainz [et al.]: Schott, 2001 (Veröffentlichungen des Instituts
für Neue Musik und Musikerziehung Darmstadt 41), ISBN 3-7957-1831-7,
pp. 83 - 97
Ortkemper, Hubert: Engel wider Willen: die Welt der
Kastraten,
Berlin: Henschel, 1993. 415 p. ISBN 3-89487-006-0
Ortkemper, Hubert: Angeli controvoglia: i castrati
e la musica,
Torino: Paravia, 2001. XV, 395 p. (Saggi / De Sono,
Associazione per la Musica 3), ISBN 88-395-9128-1
[Italian translation of: Engel wider Willen]
Ortkemper, Hubert: Engel wider Willen: die Welt der Kastraten;
eine andere Operngeschichte,
München: Deutscher Taschenbuch Verlag; Kassel: Bärenreiter,
1995. 415 p. (dtv 30468), ISBN 3-423-30468-5 - ISBN 3-7618-1227-2
Ortkemper, Hubert: "Kitzelung der Ohren: die Stimme der
Kastraten",
Neue Zeitschrift für Musik 156,3 (1995), 38 - 42
Pampaloni, C.: "Giovani castrati nell'Assisi del
Settecento",
Musica/Realtà 8 (1987), 133 - 154
Peschel, Enid Rhodes and Richard E. Peschel: "How medicine sheds
light on the castrati in opera: the effects of primary
hypogonadism",
Resident & Staff Physician 39,4 (1993), 93 - 96
Peschel, Enid Rhodes and Richard E. Peschel: "Medical insights
into the castrati in opera",
American Scientist 75 (1988), 578 - 583
Peschel, Enid Rhodes and Richard E. Peschel: "Medicine and music
: the castrati in opera",
Opera Quarterly 4,4 (1986/87), 21 - 38
Philipp, Michael: "Kastraten und Counter: zwei
Korrekturen",
Concerto 13=116 (1996), 34 - 35
Rogers, Francis: "The male soprano",
The Musical Quarterly 5 (1919), 413 - 425
Roschitz, K. H.: "Prinzen, Primadonnen und Kastraten: Venedigs
Gesellschaft des 17. und 18. Jahrhunderts in der Karikatur",
in: Venedig, edited by Charlotte Kreuzmayr, Linz: Grossen,
1984, (Parnaß: Sonderheft 1), pp. ?
Rosselli, John: "The castrati as a professional group and a
social phenomenon, 1550 - 1850",
Acta musicologica 60 (1988), 143 - 179
Ruth, Wilhelm: "Die Kastraten und ihre Gesangskunst",
Bühnengenossenschaft 15,8 (1963), 259 - 262
Sawkins, Lionel: "For and against the order of nature: who sang the
soprano?",
Early Music 15 (1987), 315 - 324
Scheier, Max: "Über den Kehlkopf des Eunuchen",
Monatsschrift für Ohrenheilkunde sowie für Kehlkopf-,
Nasen-, Rachen-Krankheiten 35,10 (1901), 439 - 442
Schwarz, Christopher: "Es lebe das Messerchen: Superhelden mit
Sopran; Kastraten waren die Stars der Barockbühnen",
Wirtschaftswoche (25 May 2000), 22, 244 - 247
Sherr, Richard: "Guglielmo Gonzaga and the castrati",
Renaissance Quarterly 33 (1980), 33 - 56
Sonnenschmidt, Rosina: "Das umjubelte Neutrum: Kastraten als
Sänger und Komponisten",
Bild der Wissenschaft 27,5 (1990), 48 - 52
Street, Eric: "The unkindest cut of all: the ascent and decline
of the castrati",
in: Thinking on the edge: essays of members of the International
Society for Philosophical Enquiry, edited by Richard A. Kapnick
and Aidan A. Kelly, Burbank, Calif.: Agamemnon Press, 1993, ISBN
1-883322-00-6, pp. 315 - 320
Tandler, Julius and Siegfried Grosz: "Eunuchoidismus",
Wiener medizinische Wochenschrift 63 (1913), 1409 - 1412
Tandler, Julius and Siegfried Grosz: "Über den
Einfluß der Kastration auf den Organismus, I. Beschreibung
eines Eunuchenskelets",
Archiv für Entwicklungsmechanik der Organismen 27 (1909),
35 - 61
Tandler, Julius and Siegfried Grosz: "Über den
Einfluß der Kastration auf den Organismus, II. Die
Skopzen",
Archiv für Entwicklungsmechanik der Organismen 30 (1910),
236 -253
Tandler, Julius and Siegfried Grosz: "Über den
Einfluß der Kastration auf den Organismus, III. Die
Eunuchoide",
Archiv für Entwicklungsmechanik der Organismen 29 (1910),
290 -324
Trinchieri Camiz, Franca: "The castrato singer
: from informal to formal portraiture",
Artibus et historiae 18 (1988), 171 - 186
Trinchieri Camiz, Franca: "Putti, eunuchi, belle cantatrici:
l'iconographie des chanteurs en Italie",
Musique, images, instruments 2 (1996), 8 - 17
Vogelaar, Peter W.: "Castrati in Western art music, part 1:
Historical perspective and musical importance",
Medical Problems of Performing Artists 13(1998), 94 - 99
Vogelaar, Peter W.: "Castrati in Western art music, part 2:
Selectionand musical training: physical and psychosocial
implications",
Medical Problems of Performing Artists 13(1998), 146 - 154
York-Long, Alan: "The castrati",
Opera 1,3 (1950), 26 - 29; 1,4 (1950), 28 - 32
Filippo Balatri
Balatri, Filippo: Frutti del mondo: autobiografia di Filippo
Balatri da Pisa (1676 - 1756),
Balatri, Dionisio Filippo: Santa Margherita da Cortona in Toscana
: istoria sagra da rappresentarsi, ed. by Divo Falossi and Maria
Angela Mazzei,
Di Salvo, Maria: "Vita e viaggi di Filippo Balatri",
Gerasimova, Yu. I.: "Vospominaniya Filippo Balatri",
Schlafly, Daniel L.: Filippo Balatri in Peter the Great's
Russia,
Schlafly, Daniel L.: "A Muscovite 'Boiarynia' faces Peter the
Great's reforms: Dar'ia Golitsyna between two worlds",
Vossler, Karl: "Russische Zustände am Ende des 17.
Jahrhunderts nach dem Zeugnis eines italienischen
Sängers",
Wunnicke, Christine: Die Nachtigall des Zaren: das Leben des
Kastraten Filippo Balatri,
Gaetano Berenstadt
Lindgren, Lowell: "La carriera di Gaetano Berenstadt, contralto
evirato (ca. 1690 - 1735)",
Antonio Bernacchi
Frati, Lodovico: "Antonio Bernacchi e la sua scuola di
canto",
Carlo Broschi (Farinelli)
Barbier, Patrick: Farinelli: le castrat des
Lumières,
Barbier, Patrick: Farinelli: der Kastrat der Könige; die
Biographie,
Barbier, Patrick: Farinelli: prawdziwa historia genialnego
kastrata, translated by Alicja Choinska,
Barbier, Patrick: Voce sola: vita e musica di Carlo Broschi detto
Farinelli,
Belluci, M.: "Qual è la patria di Farinelli?",
Bimberg, Guido: "Farinelli und die Oper im Spanien des 18.
Jahrhunderts",
Boris, Francesca and Giampiero Cammarota: "La collezione di
Carlo Broschi detto Farinelli",
Boris, Francesca: "Il Farinello: la villa perduta",
Bouvier, René: Farinelli, le chanteur des rois,
Broschi Farinelli, Carlo: La solitudine amica: lettere al conte
Sicinio Pepoli, a cura di Carlo Vitali, con una nota di Roberto
Pagano, prefazione e collaborazione di Francesca Boris,
Candiani, Rosy: "Sull'epistolario di Pietro Metastasio: note e
inediti",
Cappelletto, Sandro: La voce perduta: vita di Farinelli evirato
cantore,
Corrado Giaquinto: ritratto di Carlo Broschi detto
Farinelli. [Collezioni Comunali d'Arte, 30 giugnio
- 25 ottobre 1998. Curata da Beatrice Buscaroli Fabbri],
Costa Clavell, Xavier: Farinelli, el cantante castrado,
De Martini, Vega and José Maria Morillas Alcázar:
Farinelli: arte e spettacolo alla corte spagnola del
Settecento,
Il Farinelli a Bologna: note documentarie, a cura di
Luigi Verdi. In occasione della mostra "Corrado
Giaquinto: Ritratto di Carlo Broschi detto Farinelli"
allestita a cura dei Musei Civici d'Arte Antica presso le
Collezioni Comunali d’Arte (Bologna 30 giugno - 25 ottobre
1998),
Fiestas reales en el reinado de Fernando VI, manuscrito de
Carlos Broschi Farinelli, estudio por Consolación Morales
Borrero,
Frati, Lodovico: "Metastasio e Farinelli",
Freeman, Robert: "Farinello and his repertory",
Giovine, Alfredo: Perché Carlo Broschi di Andria e non
napoletano era soprannominato Farinelli?,
Haböck, Franz: Die Gesangskunst der Kastraten. 1. Notenband:
Carlo Broschi Farinelli: eine Stimmbiographie in Beispielen,
Harris, Ellen T.: "Twentieth-Century Farinelli",
Heartz, Daniel: "Farinelli and Metastasio: rival twins in
public favour",
Heartz, Daniel: "Farinelli revisited",
Henze-Döring, Sabine: "'One God, one Farinelli!':
Kastratengesang des frühen 18. Jahrhunderts; seine
Verschriftlichung als arkane Kunst und öffentliche
Präsentation in London",
McGeary, Thomas: "Farinelli in Madrid: opera, politics, and
the war of Jenkins' ear",
Nardi, M. T.: "I cembali a martelli di Paolo
Morellati",
Ricci, Corrado: Burney, Casanova e Farinelli in Bologna,
Ricci, Corrado: Farinelli: quattro storie di castrati e
primedonne fra Sei e Settecento,
Sacchi, Giovenale: Vita del cav. Don Carlo Broschi,
Sauvage, J.-P.: "A propos de Farinelli",
Sforza, Giovanni: "Il cantante Farinelli",
Solar Quintes, Nicolás A.: "Nuevos aportaciones a la
biografía de Carlos Broschi (Farinelli),
Torrione, Margarita: "La casa de Farinelli en el Real Sitio de
Aranjuez: 1750 - 1760 (nuevos datos para la biografía de
Carlo Broschi)",
Umbach, Klaus: "Ein Kerl wie ein Kind: Kino und Literaten
feiern Farinelli, den berühmtesten Kastraten der Opernszene, als
Megastar des Barock",
Verdi, Luigi: "La tomba del Farinelli alla Certosa di Bologna",
Vitali, Carlo: "Da 'schiavottiello' a 'fedele amico': lettere
(1731 - 1749) di Carlo Broschi Farinelli al conte Sicinio
Pepoli",
Vitali, Carlo: "Una fonte inedita per la biografia di Farinelli
: il carteggio Pepoli presso l'Archivio di Stato di
Bologna",
Vitali, Carlo: "An unknown portrait of the famed castrato
Farinelli turns up in Sydney",
Watson, F. J. B.: "A portrait of Farinelli by Bartolommeo
Nazzari",
Wilson, Gladys: "One God! One Farinelli! Amigoni's portraits of
a famous castrato",
Wegrzyn-Klisowska, Walentyna: "Farinelli: zycie, dzialalnosc,
legenda",
Domenico Bruni
Lucarelli, Nicola: Domenico Bruni (1758 - 1821): biografia di un
cantante evirato,
Felice Cancellieri
Grundy Fanelli, Jean: "Un animatore della vita musicale
pistoiese del Seicento: Monsignor Felice Cancellieri,
sopranista", Giovanni Carestini
Filippi, Mario: Giovanni Carestini (1700-1760) da Filottrano detto
il 'Cusanino': celebre cantante (castrato) sopranista -
contraltista,
Hortschansky, Klaus: "Die Rolle des Sängers im Drama
Metastasios: Giovanni Carestini als Timante im Demofoonte",
Korsmeier, Claudia Maria: "Mit Brief und Siegel ...: ein
Virtuosenpatent für den Sänger Giovanni
Carestini",
Korsmeier, Claudia Maria: Der Sänger Giovanni Carestini und
'seine' Komponisten: die Karriere eines Kastraten in der ersten
Hälfte des 18. Jahrhunderts,
Mamy, Sylvie: "Les révisions pour Giovanni Carestini
du rôle de Timante dans le 'Demofoonte' de J. A. Hasse
(Vensise 1749)",
Gioacchino Conti (Gizziello)
Brito, Manuel Carlos de: "A contratação do
castrato Gizziello para a Real Câmara em 1751",
Gaetano Guadagni
Cappelletto, Sandro: "Un astro del belcanto settecentesco:
Gaetano Guadagni",
Howard, Patricia: "Guadagni in the dock: a crisis in the career
of a castrato",
Gaetano Majorano (Caffarelli)
Giovine, Alfredo: Il musico Gaetano Maiorano detto Caffarelli non
era barese ma bitontino,
Grundy Fanelli, Jean: "A sweet bird of youth: Caffarelli in
Pistoia",
Ortkemper, Hubert: Caffarelli: das Leben des Kastraten Gaetano
Majorano, genannt Caffarelli; mit zeitgenössischen Abbildungen.
1. ed.,
Giambattista Mancini
Gartner, Jane: "Die Gesangsschule G. B. Mancinis",
Giovanni Manzuoli
Woodfield, Ian: "New light on the Mozarts' London visit: a
private concert with Manzuoli",
Angelo Maria Monticelli
McGeary, Thomas and Xavier Cervantes: "From Farinelli to
Monticelli: an opera satire of 1742 re-examined", Alessandro Moreschi
see under Singers mentioned in the Male
Soprano Page
Gasparo Pacchierotti
Toffano, Giovanni: Gaspare Pacchierotti (Fabriano 1740 - Padova 1821):
il crepuscolo di un musico al tramonto della Serenissima, Willier, Stephen A.: "A celebrated eighteenth-century
castrato: Gasparo Pacchierotti's life and career",
Carlo Scalzi
Heartz, Daniel: "Portrait of a primo uomo: Carlo Scalzi in Venice
ca. 1740",
Giambattista Velluti
Giarelli, F.: "Giambattista Velluti",
Parolari, Cornelio: "Giambattista Velluti ultimo dei sopranisti
sulle scene liriche",
Ametrano-Jackson, M. Cristina: "The high male range",
Brug, Manuel: "Countertenöre: Hauptsache, hoch!",
Charvet, Jean-Loup: "Hautes-contres et castrats: la voix des
anges, la voix du coeur",
"Counter-tenors counter-attack",
Giles, Peter: A basic counter-tenor method: for teacher and
student,
Giles, Peter: The counter tenor,
Giles, Peter: The history and technique of the counter-tenor: a
study of the male high voice family,
Gruber, Gerold W.: "Kastratensänger und
Countertenors",
Hough, John: "The historical significance of the
counter-tenor",
Hurwitz, David: "Countertenors and other musical curiosities: a
conversation with Antonio de Almeida",
Jacobs, René: "The controversy concerning the timbre of
the countertenor",
Levitt, R., K. Böhmer, B. Feuchtner et al.:
"Countertenöre - ganz normal",
Ortkemper, Hubert: "Eine Laune der Natur: androgyne
Stimmen",
Ortkemper, Hubert: "Nicht nur der Teufel singt Sopran : vom
Aufstieg einer neue
Sängerklasse",
Osborne, Charles: "Sounds unnatural: Charles Osborne on the
worrying proliferation of counter-tenors",
Philipp, Michael: "Kastraten und Counter: zwei
Korrekturen",
Pietschmann, Kurt R.: "Händels 'Kastrat' heute: zur
Problematik der Besetzungspraxis bei Händel",
Randell, Elizabeth J.: "Hybrid: Elizabeth J. Randell on opera's
rare breed - castratos and countertenors",
Ravens, Simon: "A sweet shrill voice: the countertenor and vocal
scoring in Tudor England",
Riemens, Leo: "Stimmkunst oder Kunststimme: Kastraten,
Falsettisten und Countertenöre",
Singh, Arvind: "Unwiederbringlich: die Kunst der Kastraten und
die heutige Aufführungspraxis",
Vermeil, Jean: "Les nouveaux castrats", Max Emanuel Cencic
Ose, Karsten E.: "Hochfliegende Pläne: der Sopranist Max
Emanuel Cencic", Aris Christofellis
Dragoumanos, Petros: "Arhs Xristofellhs, mousikes
akrobasies", David Daniels
Breiholz, Jochen: "Baseball und Barock: David Daniels über
Therapeuten, Leben außerhalb der Oper und Sinnlichkeit auf der
Bühne",
"He sings higher: David Daniels, the burly alto with a beard,
makes opera buffs swoon",
Waleson, Heidi: "High and mighty: the stunning vocal acrobatics
of countertenor David Daniels", Patrick Husson
Bouley, Nathalie: "Patrick Husson: digne d'un conte de
fée ...",
Koehler, M.-Th.: "De l'horticulture au bel canto",
Pelegrin, Benito: "Patrick Husson, si près du
ciel", Alessandro Moreschi
Buning, Robert Anthony: Alessandro Moreschi and the castrato
voice,
Devoti, Luigi: "Alessandro Moreschi detto 'l'angelo di Roma'
(1858 - 1922)",
Gruber, Gerold: Der Niedergang des Kastratentums: eine
Untersuchung zur bürgerlichen Kritik an der höfischen
Musikkultur im 18. Jahrhundert, aufgezeigt am Beispiel der Kritik
am Kastratentum - mit einem Versuch einer objektiven Klassifikation
der Kastratenstimme,
Law, Joe K.: "Alessandro Moreschi reconsidered: a castrato on
records",
Scammell, Elsa: "Alessandro Moreschi",
Scott, Michael: The Record of Singing, vol. 1. To 1914,
Wolfson, John: "Alessandro Moreschi", Russell Oberlin
Ardran, G. M. and David Wulstan: "The alto or countertenor
voice",
Riggs, Geoffrey S.: "A true countertenor",
Breiholz, Jochen: "Musketier mit lupenreinem Sopran: der
Berliner Sänger Jörg Waschinski spielt mit
Geschlechterrollen und setzt an zur Weltkarriere",
Faltin, Renate; "Ausbildung der männlichen Sopran- und Altstimme",
in: Die Ausdruckswelt der Stimme, 1. Stuttgarter Stimmtage, Akademie für
gesprochenes Wort,
edited by Horst Gundermann, Heidelberg: Hüthig,
1998, ISBN 3-7785-2700-2, pp. 288 - 290
Kesting, Jürgen: "Jörg Waschinski: der sündige
Engel",
Kugler, Bettina: "Held aus einer anderen Sphäre",
Wagner, Reinmar: "Stimmbezeichnung 'Sopranist': Jörg
Waschinski",
Accademia Clementina: Atti e memorie,
Acta musicologica. Zeitschrift der Internationalen Gesellschaft
für Musikwissenschaft,
Amadeo. Das Musik-Magazin vom Stern,
American Scientist. Published in the interest of scientific
research,
Andante,
Anuario musical,
Apollo. A magazine of the arts,
Archiv für Anatomie, Physiologie und wissenschaftliche Medicin,
Archiv für Entwicklungsmechanik der Organismen. Organ für
die gesamte kausale Morphologie, Archiv für slavische Philologie,
Archivo español de arte,
Artibus et historiae. Rivista internazionale di arti visive e
cinema,
The Australian and New Zealand Journal of Surgery, Royal
Australasian College of Surgeons,
Le bien public,
Bild der Wissenschaft. Zeitschrift über die
Naturwissenschaft
und die Technik in unserer Zeit,
Bühnengenossenschaft,
Bulletin of the New York Academy of Medicine. A journal of
urban
health,
Bullettino storico pistoiese,
The Burlington Magazine,
Caecilia. Eine Zeitschrift für die musikalische Welt,
Cambridge Opera Journal,
Canadian-American Slavic Studies = Revue canadienne
américaine d'études slaves,
Il carrobbio. Rivista di studi bolognesi,
Civiltà musicale. Trimestrale di musica e cultura,
Concerto. Das Magazin für alte Musik,
Diapason. Le magazine de la musique, du disque et du son,
Difwno. Mhniaio mousiko periodiko,
Early Music,
The Economist,
Essener Unikate. Berichte aus Forschung und Lehre
Estudios italianos em Portugal,
L'éveil hebdo. L'information en Provence
Fanfare. The magazine for serious record collectors,
Folia phoniatrica. Internationale Zeitschrift für
Phoniatrie.
Offizielles Organ der Internationalen Gesellschaft für Logopaedie
und
Phoniatrie,
Gazette médicale. La revue de perfectionnement,
Gazzetta musicale di Milano,
Giornale storico della letteratura italiana,
High Fidelity. The magazine for music listeners,
Jahrbücher für Geschichte Osteuropas. Osteuropa-Institut
München,
Journal of the Royal Musical Association,
The Lancet. A journal of British and foreign medicine,
surgery, obstetrics, physiology, chemistry, pharmacology,
public health and news,
Littératures classiques,
Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft,
Marie Claire,
Medical Problems of Performing Artists,
Monatsschrift für Ohrenheilkunde sowie für Kehlkopf-,
Nasen-, Rachenkrankheiten. Organ der Österreichischen
Otologischen
Gesellschaft und der Münchener Laryngo-Otologischen
Gesellschaft,
Mozartjahrbuch des Zentralinstitutes für Mozartforschung
der Internationalen Stifung Mozarteum Salzburg,
Music & Letters,
The Music Review,
Musica. Ein Kalender für Musikfreunde,
Musica d'oggi. Rassegna di vita e cultura musicale,
Musica/Realtà. Rivista quadrimestrale,
The Musical Quarterly,
The Musical Times,
Il musicista,
Musik und Medizin. Organ für Musik und Musiktherapie.
Internationale Fachzeitschrift für Medizin,
Musik & Theater. Die schweizerische Kulturzeitschrift,
Musique, images, instruments. Revue française
d'organologie et d'iconographie musicale. Institut de Recherche
sur le Patrimoine Musical en France,
Neue Zeitschrift für Musik,
Nuova rivista musicale italiana. Trimestriale di cultura e
informazione
musicale,
Österreichische Musikzeitschrift,
Opera. A new opera annual
The Opera Journal,
Opera News,
The Opera Quarterly,
Opernwelt. Die internationale Opernzeitschrift,
Plainsong and Medieval Music,
Renaissance Quarterly,
Resident & Staff Physician,
Restoration and 18th Century Theatre Research,
Ricordiana,
Rivista italiana di musicologia. Società Italiana di
Musicologia,
Rivista musicale italiana,
Russica Romana,
Samtiden. Tidsskrift for politikk, litteratur og
samfundssporsmål,
The Spectator. A weekly review of politics, literature,
theology and art,
Der Spiegel,
St. Galler Tagblatt, Tagblatt der Kantone St. Gallen, Appenzell und
Thurgau
stern spezial Musik (former name: Amadeo),
Theatre Arts. The international magazine of theatre and
screen,
Time. The weekly newsmagazine,
Urology,
Die Welt. Unabhängige Tageszeitung für Deutschland,
Wiener medizinische Wochenschrift,
Wirtschaftswoche,
Zapiski Otdela Rukopisei Biblioteka SSSR Imeni V. I. Lenina,
Zeitschrift für Kirchengeschichte,
Please send comments, additions and corrections to Dorothe
Kugler (kugler@ub.uni-mainz.de).
To the Male Soprano
Page
Last modified: November 17, 2003
[Palermo]: Sandron, 1924. 292 p. (Collezione settecentesca 24)
[Only known autobiography by a castrato, written in verse.]
Cortona: Calosci, 1982. 121 p. (Accademia Etrusca di Cortona: Fonti e
testi 3)
[Sacred drama Balatri wrote for the Cistercian monastery at
Fürstenfeld/Bavaria. Up to now his only completely published
manuscript.]
Russica Romana 6 (1999), 37 - 57
Zapiski Otdela Rukopisei Biblioteka SSSR Imeni V. I. Lenina 27
(1965), 164 - 190
Jahrbücher für Geschichte Osteuropas N.F. 45 (1997),
181 - 198
Canadian-American Slavic Studies 31,3 (1997), 249 - 268
Archiv für slavische Philologie 39 (1925), 145 - 153
München: Claassen, 2001. 259 p. ISBN 3-546-00248-2
Rivista italiana di musicologia 9 (1984), 36 - 112
Rivista musicale italiana 29 (1922), 473 -
Paris: Grasset, 1994. 261 p. ISBN 2-240-48401-4
Düsseldorf: Econ, 1995. 271 p. ISBN 3-430-11176-5
[German translation of: Farinelli: le castrat des
Lumières]
Warszawa: Volumen, Bellona, 1998. 260 p. (Podróze po historii)
ISBN 83-85218-33-5 - ISBN 83-11-08799-7
[Polish translation of: Farinelli: le castrat des
Lumières]
Milano: Rizzoli, 1995. 246 p. ISBN 88-17-84411-X
[Italian translation of: Farinelli: le castrat des
Lumières]
Il musicista, 1937, ?
in: Die Entwicklung der Ouvertüren-Suite im 17. und 18.
Jahrhundert: bedeutende Interpreten des 18. Jahrhunderts und ihre
Ausstrahlung auf Komponisten, Kompositionsschulen und Instrumentenbau;
Gedenkschrift für Eitelfriedrich Thom (1933 - 1993); Konferenzbericht
über die XXI. Internationale Wissenschaftliche Arbeitstagung zu
Fragen der Aufführungspraxis und Interpretation der Musik des 18.
Jahrhunderts, Michaelstein, 11. bis 13. Juni 1993, herausgegeben
von Günter Fleischhauer, Wolfgang Ruf, Bert Siegmund
und Frieder Zschoch, Michaelstein: Institut für Aufführungspraxis,
1996, (Michaelsteiner Konferenzberichte 49), ISBN 3-89512-097-9, pp. 160 - 169
Accademia Clementina: Atti e memorie 27 (1990), 183 - 237
Il carrobbio 24 (1998), 157 - 172
Paris: Michel, 1943. 248 p.
Palermo: Sellerio editore, 2000. 323 p. (La nuova diagonale 32),
ISBN 88-389-1503-2
Giornale storico della letteratura italiana 169,1 (1992), 49 -
64
[Contains an unpublished letter from Broschi to
Metastasio.]
Torino: E.D.T., 1995. XX, 234 p. (Biblioteca di cultura musicale:
Improvviso 9), ISBN 88-7063-223-7
Bologna : Musei Civici d'Arte Antica, 1998. 34 p. (Ospiti ; 8)
Barcelona: Ultramar, 1995. 272 p. ISBN: 84-7386-873-0.
Roma: Artemide, 2001. 63 p. ISBN 88-86291-61-2.
Bologna: Centro Studi Farinelli, 1998. 36 p.
Reprinted as: Studi e materiali per la storia dell'Accademia
Filarmonica di Bologna, XII, 1998, 36 p.
Abstract:
http://www.luigiverdi.it/farinelli_a_bologna.htm
Madrid: Editorial Patrimonio Nacional, 1972, 95 p.
Rivista musicale italiana 20 (1913), 1 -
in: Studies in renaissance and baroque music in honor of Arthur
Mendel, edited by Robert L. Marshall, Kassel: Bärenreiter,
1974, pp. 301 - 330
Bari, 1971. 10, [6] p. (Biblioteca dell'Archivio delle Tradizioni
Popolari Baresi)
Wien: Universal-Edition, 1923. LVII, 227 S.
The Musical Quarterly 81 (1997), 180 - 189
Early Music 12 (1984), 358 - 366
Early Music 18 (1990), 430 - 443
Marburger Jahrbuch für Kunstswissenschaft 24 (1997), 271
- 279
The Musical Quarterly 82 (1998), 383 - 421
Nuova rivista musicale italiana 30,2 (1995), 359 -
Milano: Ricordi, 1890
Lucca: Akademos & Lim, 1995. 102 p. (Akademos tascabili musica 3),
ISBN 88-7096115-X
Vinegia: Coleti, 1784. 48 p. (Raccolta ferrarese di opusculi
scientificie letterari di ch. autori italiani 15)
(the text in ascii format or as a
tex file)
Gazette médicale, 102,32 (1995), 7
in: Sforza, Giovanni: Dodici aneddoti storici, Modena: Namias,
1895, pp. ?
Anuario musical 3 (1948), 187 - 204
Archivo español de arte 69 (1996), 323 - 333
Der Spiegel 49,31 (1995), 156 - 158
Il carrobbio 24 (1998), 173 - 184
Abstract:
http://www.luigiverdi.it/tomba_del_farinelli.htm
Nuova rivista musicale italiana 26,1 (1992), 1 - 36
Accademia Clementina: Atti e Memorie 27 (1990), 239 - 250
Andante (9 june 2002)
Online access:
http://www.andante.com/article/article.cfm?id=17243
The Burlington Magazine 92 (1950), 266 - 269
Apollo 140=391 (1994), 45 - 51
in: XXII Sesja Naukowa na temat Muzyka Oratoryjna i Kantatowa
w Aspekcie Praktyki Wykonawczej: Wroclaw, 7 - 9 wrzesnia 1995 roku.
VII sympozjum naukowe na temat problemy pedagogiki wokalnej [et al.],
ed. by Eugeniusz Sasiadek, Wroclaw: Akademia Muzyczna im. Karola
Lipinskiego, 1996, (Akademia Muzyczna Imienia Karola Lipinskiego:
Zeszyty naukowe 68), ISBN 83-86534-20-6, pp. 135-142
Umbertide: Comune di Umbertide 1992. 240 p.
Bullettino storico pistoiese 91=3. Ser., 24 (1989), 53 - 62
Ancona: Benedetti Fotocomposizione, 1994. 29 p.
[Contains a reproduction of Carestini's baptismal
certificate.]
in: Metastasio e il mondo musicale, edited by Maria Teresa
Muraro, Firenze: Olschki, 1986, (Studi di musica veneta 9), ISBN
88-222-3409-X, pp. 207-234
In: Festschrift Klaus Hortschansky zum 60. Geburtstag, edited
by Axel Beer and Laurenz Lütteken, Tutzing: Schneider, 1995,
ISBN 3-7952-0822-X, pp. 125 - 130
Eisenach: Verlag der Musikalienhandlung Wagner, 2000. X, 601 p.
(Schriften zur Musikwissenschaft aus Münster 13), ISBN
3-88979-084-4,
Thesis (doctoral), Münster (Westfalen), Westfälische
Wilhelms-Universität, 1998
in: Metatsasio e il mondo musicale, edited by Maria Teresa
Muraro, Firenze: Olschki, 1986, (Studi di musica veneta 9), ISBN
88-222-3409-X, pp. 235 - 273
Estudios italianos em Portugal 45/47 (1982/1984), 281 - 296
Nuova rivista musicale italiana 27,2 (1993), 195-204
Early Music, 27 (1999), 87 - 95
Bari, 1969. 44 p.
Early Music, 27 (1999), 55 - 63
Frankfurt am Main [et al.]: Insel-Verlag, 2000. 260 p.
(Insel-Taschenbuch 2599), ISBN 3-458-34299-0
in: Der junge Haydn: Wandel von Musikauffassung und
Musikaufführung in der österreichischen Musik zwischen
Barock und Klassik; Bericht der internationalen Arbeitstagung des
Instituts für Aufführungspraxis der Hochschule fü
Musik und darstellende Kunst in Graz, Graz, 29.6. - 2.7.1970,
edited by Vera Schwarz, Graz: Akademische Druck- und Verlagsanstalt,
1972, pp. 141 - 146
Music & Letters 76 (1995), 187 - 208
The Burlington Magazine, 141 (1999), 287 - 289
Padova: Edizioni Armelin Musica, 1999. 129 p.
The Opera Quarterly 11,3 (1995), 95 - 121
in: Musikalische Ikonographie, herausgegeben von Harald Heckmann, Monika
Holl und Hans Joachim Marx, Laaber: Laaber-Verlag, 1994, (Hamburger Jahrbuch
für Musikwissenschaft 12), ISBN 3-89007-224-0, pp. 133 - 145
Gazzetta musicale di Milano, 1886
Rivista musicale italiana 39 (1932), 263 - 298
Counter-Tenors/Male Sopranos
Literature on Counter-Tenors/Male
Sopranos in General
Folia phoniatrica 39 (1987), 18 - 25
Amadeo 2 (Herbst/Winter 1998), 110 - 115
Littératures classiques 12 (1990), 305 - 321
The economist 327=7811 (15 May 1993), 110
London: Thames Publ., 1987. 128 p. ISBN 0-905210-43-3
London: Muller, 1982. XIII, 221 p. ISBN 0-584-10474-X
Aldershot: Scolar Press, 1994. XXIV, 459 p. ISBN 0-85967-931-4
Österreichische Musikzeitschrift 37 (1982), 390 - 394
Journal of the Royal Musical Society 64 (1937), 1 -
Fanfare 15,5 (1992), 86 - 95
in: Alte Musik : Praxis und Reflexion, edited by Peter
Reidemeister, Winterthur: Amadeus-Verlag, 1983, (Alte Musik 1)
(Basler Jahrbuch für historische Musikpraxis: Sonderband 1)
Opernwelt 38,4 (1997), S. 15 - 31
Neue Zeitschrift für Musik 160,1 (1999), 14 - 17
Opernwelt 43,3 (2002), 32 - 39
The Spectator, 8 May 1999, 42
Concerto 13=116 (1996), 34 - 35
Opernwelt 27,9 (1986), 9 - 10
Opera News 51,1 (1994), 24 - 27, 53
Early Music 26 (1998), 122 - 134
Musik und Medizin 3,1 (1977), 58 - 61
Concerto 6=42 (1989), 13 - 16
Diapason 295 (1983)
Literature on Singers Mentioned in the Male Soprano
Page
Concerto 12=109 (1995), 12 - 13
Difwno 9 (1996), 122 - 124
[For transliteration of the Greek, the Beta
Code was used.]
Opernwelt 38,4 (1997), 24 - 25
Time, 153,24 (1999), 88
Opera News 61,1 (1996), 22 -
Le bien public, 6 November 1995
Marie Claire, September 1997
L'eveil hebdo 795/796 (1996/97)
Thesis (M.M.), Boston, Mass., Boston University, 1990. XX, 442 l.
In: Musica e musicisti nel Lazio, edited by Renato Lefevre
and Arnaldo Morelli, Roma: Palombi, 1985, (Lunario romano 15),
ISBN 88-7621-201-9, pp. 463 - 474
Thesis (doctoral), Vienna University, 1982. 231 p.
[With a spectral analysis of the recordings of Alessandro
Moreschi]
Opera Quarterly 2,2 (1994), 1 - 12
in booklet to CD: Alessandro Moreschi, the last castrato:
complete Vatican recordings, Pearl OPAL CD 9823, p 1984, 1987
London: Duckworth, 1977. XII, 243 p. ISBN 0-7156-1030-9
[Moreschi is mentioned on pp. 10 - 11.]
in booklet to CD: Alessandro Moreschi, the last castrato:
complete Vatican recordings, Pearl OPAL CD 9823, p 1984, 1987
Music & Letters 48 (1967), 17 - 22
The Opera Journal 18,3 (1985), 2 - 24
Die Welt (19 Aug. 1999), 14
stern spezial Musik 6=2000,2 (Herbst/Winter 2000/2001), 84 - 85
St. Galler Tagblatt (7 Apr. 2000), 23
Musik & Theater 18,10 (1998)
Online edition:
http://www.musikundtheater.ch/mt/interview/solisten/waschinski.html
The Journals
Bologna: CLUEB
Basel: Bärenreiter
ISSN 0001-6241
Hamburg
Research Triangle Park, NC [et al.]: Sigma Xi, Scientific Research
Society
ISSN 0003-0996
Online Access:
http://www.andante.com
Barcelona: Instituto Español de Musicología
ISSN 0211-3538
London [et al.]: Jennings
ISSN 0003-6536
Leipzig: Veit
Berlin: Springer
ISSN 0365-6039 - ISSN 0043-5546
Berlin
Madrid: Centro de Estudios Historicos, Instituto de Arte Diego Velazques
ISSN 0004-0428
Wien: IRSA
ISSN 0391-9064
Oxford [et al.]: Blackwell
ISSN 0004-8682
Dijon
ISSN 0998-4593
Stuttgart: Deutsche Verlagsanstalt
ISSN 0006-2375
Hamburg: Bühnenschriften-Vertriebsgesellschaft
ISSN 0007-3083
New York, NY
ISSN 0028-7091
Pistoia: Società Pistoiese di Storia Patria
ISSN 0007-5809
London: Burlington Magazine Publications
ISSN 0007-6287
Mainz: Schott
Cambridge [et al.]: Cambridge University Press
ISSN 0954-5867
Idyllwild, Calif.: Schlacks
ISSN 0090-8290
Bologna: Pátron
Milano
Herborn: VSP-Verlagsservice-Schulte & Partner
ISSN 0177-5944
Paris
Aqhna [Remark: For transliteration of the Greek, the
Beta Code
was used.]
London: Oxford University Press
ISSN 0306-1078
London
ISSN 0013-0613
Essen: Universtität GH Essen
ISSN 0944-6060
Lisboa: Instituto de Cultura Italiana em Portugal
Tenafly, NJ
ISSN 0148-9364
Basel [et al.]: Karger
ISSN 0015-5705
Paris: Gazette médicale
ISSN 0760-758X
Milano: Ricordi
Torino [et al.]: Chiantore
ISSN 0017-0496
Great Barrington, Mass.: Billboard
ISSN 0735-925X - ISSN 0018-1455
Stuttgart: Steiner
ISSN 0021-4019
Oxford [u.a.]: Oxford University Press
ISSN 0269-0403
London: The Lancet Ltd.
ISSN 0023-7507 - ISSN 0140-6736
Paris: Aux Amateurs de Livres
ISSN 0992-5279
Marburg: Verlag des Kunstgeschichtlichen Instituts der
Philipps-Universität
ISSN 0342-121X
Paris: MC
ISSN 0025-3049
Philadelphia, Pa.: Hanley & Belfus
ISSN 0885-1158
Berlin: Coblentz
Kassel [et al.]: Bärenreiter
London: Music & Letters
ISSN 0027-4224
Cambridge: Heffer
ISSN 0027-4445
Kassel: Bärenreiter
Milano: Ricordi
Bari: Dedalo Libri
New York, NY [et al.]: Oxford University Press
ISSN 0027-4631
London: Musical Times Publ.
ISSN 0027-4666
Roma
Neu Isenburg: Verlag Musik und Medizin
ISSN 0342-4855
Zürich: Musik & Theater Verlag
ISSN 0931-8194
Paris : Klincksieck
ISSN 1264-7020
Mainz: Schott
ISSN 0170-8791 - ISSN 0028-3509
Torino: Ed. RAI
ISSN 0029-6228
Wien: Lafite
ISSN 0029-9316
London: Ross
New York: National Opera Association
ISSN 0030-3585
New York, NY: The Metropolitain Opera Guild
ISSN 0030-3607
Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press
ISSN 0736-0053
Seelze: Friedrich
ISSN 0474-2443 - ISSN 0030-3690
Cambridge [et al.]: Cambridge University Press
ISSN 0961-1371
New York, NY: Renaissance Society of America
ISSN 0034-4338
Port Washington, NY: Pierson
ISSN 0034-5555
Chicago, Ill.: Loyola University
ISSN 0034-5822
Milano: Ricordi
Firenze [et al.]: Olschki
ISSN 0035-6867
Milano [et al.]: Bocca
Pisa [et al.]: Istituti Editoriali e Poligrafici Internazionali
ISSN 1128-6377
Oslo
ISSN 0036-3928
London: Clayton
ISSN 0038-6952
Hamburg: Spiegel-Verlag Augstein
ISSN 0038-7452
St. Gallen: St. Galler Tagblatt AG
Hamburg
New York, NY [et al.]: MacArthur
New York, NY: Time Inc.
ISSN 0040-781X
Ridgewood, NJ [et al.]: Canners
ISSN 0090-4295
Hamburg: Springer
ISSN 0173-8437
Wien: Blackwell-MZV
ISSN 0254-7045 - ISSN 0043-5341
Düsseldorf: Verlagsgruppe Handelsblatt
ISSN 0042-8582
Moskva
ISSN 0132-3415
Stuttgart [et al.]: Kohlhammer