SELECTED LITERATURE
ON THE
MALE HIGH VOICE

(A bibliography by Dorothe Kugler )



Castrati


Literature on Castrati in General


Adrian, Irene: "Rolle und Bedeutung der Kastraten in Leben und Werk Wolfgang Amadeus Mozarts",
in: Mozart: gli ornamenti della critica moderna; atti del convegno internazionale, Cremona, 24-26 novembre 1991, edited by Giacomo Fornari, Lucca: Libreria Musicale Italiana, 1994, (Studi e testi musicali, N.s. 1), ISBN 88-7096-099-4, pp. 27 - 45

Amstad, M.: "Das berümte Notenblatt des Porpora",
Musica 23 (1969), 453 - 455

Ancillon, Charles d' [Pseud: Ollincan, C. d']: Traité des eunuques,
[Berlin?], 1707. [20], 187 p.

Appolonia, Giorgio: "Il fenomeno della voce castrata",
Nuova rivista musicale italiana 32 (1998), 164-177

Balme, Christopher B.: "'Of pipes and parts': die Kastraten im Diskurs der Darstellungstheorie des frühen 18. Jahrhunderts",
in: Musiktheater als Herausforderung: interdisziplinäre Facetten von Theater- und Musikwissenschaft, herausgegeben von Hans-Peter Bayerdörfer, Tübingen: Niemeyer, 1999, (Theatron 29), ISBN 3-484-66029-5, pp. 127 - 138

Barbier, Patrick: Histoire des castrats,
Paris: Grasset, 1989. 272 p. ISBN 2-246-40681-1

Barbier, Patrick: The world of castrati,
London: Souvenir, 1996. 272 p. ISBN 0-285-63309-0

Barbier, Patrick: La maison des Italiens: les castrats à Versailles,
Paris: Grasset, 1998. 299 p. ISBN 2-246-52591-8

Barbier, Patrick: "Über die Männlichkeit der Kastraten",
in: Hausväter, Priester, Kastraten: zur Konstruktion von Männlichkeit in Spätmittelalter und früher Neuzeit, herausgegeben von Martin Dinges, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1998, ISBN 3-525-01369-8, pp. 123 - 152

Becker, C. F.: "Zur Geschichte der Castraten",
Caecilia 9 (1828), 69 - 83

Bergeron, Katherine: "The castrato as history",
Cambridge Opera Journal, 8 (1996), 167 - 184

Bowman, Horace Bushnell: The castrati singers and their music,
Thesis (Ph. d.), Bloomington, Indiana University, 1951. IX, 157 p.

Bragaglia, Anton Giulio: Degli 'evirati cantori': contributo alla storia del teatro,
Firenze: Sansoni, 1959. 76 p. (Biblioteca degli eruditi e dei bibliofili 36)

Brodnitz, Friedrich S.: "The age of the castrato voice",
Journal of Speech and Hearing Disorders 40 (1975), 290 - 295

Burrows, Donald: "Die Kastratenrollen in Händels Londoner Opern: Probleme und Lösungsvorschläge",
in: Händel auf dem Theater: Bericht über die Symposien der Internationalen Händel-Akademie Karlsruhe 1986 und 1987, edited by Hans Joachim Marx, Laaber: Laaber-Verlag, 1988, ISBN 3-89007-146-5, pp. 85 - 93

Celletti, Rodolfo: "I cantanti a Roma nel XVIII secolo",
in: Le muse galanti: la musica a Roma nel Settecento, a cura di Bruno Cagli, Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana, 1985, (Biblioteca internazionale di cultura 15), pp. 101 - 107

Celletti, Rodolfo: "Sopranisti e contraltisti: per la storia della vocalità operistica",
Musica d'oggi N.s. 2 (1959), 245 - 250,
and: Ricordiana 5,1 (1960), 1 - ? (abridged English version)

Cervantes, Xavier: "'Tuneful monsters': the castrati and the London operatic public 1667 - 1737",
Restoration and 18th Century Theatre Research, 13 (1998), 1 - 24

Dame, Joke: "Unveiled voices: sexual difference and the castrato",
in: Queering the pitch: the new gay and lesbian musicology, edited by Philip Brett, Elizabeth Wood and Gary C. Thomas, New York: Routledge, 1994, ISBN 0-415-90752-7, pp. 139 - 153

Di Giacomo, Salvatore: I quattro antichi conservatorii musicali di Napoli MDXLIII - MDCCC,
2 vol., Palermo: Sandron, 1924 [i.e. 1925] and 1928, (Collezione settecentesca 26)

Drake, John: "Castrati article castigated",
High Fidelity, May 1958, 16

Durante, Sergio: "Der Sänger",
in: Geschichte der italienischen Oper, edited by Lorenzo Bianconi and Giorgio Pestelli, Band 4: Die Produktion: Struktur und Arbeitsbereiche, Laaber: Laaber-Verlag, 1990, ISBN 3-89007-216-X, pp. 359 - 415

Ellison, Cori: "Breaking the sound barrier: how women finally made their way to the opera stage",
Opera News 57,1 (1992), 14 - 17 et seq.

Farncombe, Charles: "Die Kastratenrolle und ihre Besetzung",
in: Händel auf dem Theater: Bericht über die Symposien der Internationalen Händel-Akademie Karlsruhe 1986 und 1987, edited by Hans Joachim Marx, Laaber: Laaber-Verlag, 1988, ISBN 3-89007-146-5, pp. 103 - 105

Fritz, Hans: Hormonelle und konstitutionelle Bedingungsfelder als Grundlagen des auf den italienischen Gesangsmethoden des XVII. und XVIII. Jahrhunderts basierenden Kastratengesangs,
2 vol., thesis (doctoral), Graz, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst, 1991

Fritz, Hans: Kastratengesang: hormonelle, konstitutionelle und pädagogische Aspekte,
Tutzing: Schneider, 1994. 255 p. (Musikethnologische Sammelbände 13), ISBN 3-7952-0797-5

Gilman, Todd S.: "The Italian (castrato) in London",
In: The Work of opera: genre, nationhood, and sexual difference, edited by Richard Dellamore and Daniel Fischlin, New York: Columbia University Press, 1997, ISBN 0-231-10944-X - ISBN 0-231-10945-8, pp. 49 - 70

Gruber, Gerold W.: Der Niedergang des Kastratentums: eine Untersuchung zur bürgerlichen Kritik an der höfischen Musikkultur im 18. Jahrhundert, aufgezeigt am Beispiel der Kritik am Kastratentum - mit einem Versuch einer objektiven Klassifikation der Kastratenstimme,
Thesis (doctoral), Vienna University, 1982. 231 p.
[With a spectral analysis of the recordings of Alessandro Moreschi]

Gruber, Wenzel: "Untersuchungen einiger Organe eines Castraten",
Archiv für Anatomie, Physiologie und wissenschaftliche Medicin 14 (1847), 463 - 476

Grundy Fanelli, Jean: "Castrato singers from Pistoia, 1575 - 1660",
Civiltà musicale 14=N.s. 6 (2000), 47 - 53

Grundy Fanelli, Jean: "Famigli di cantanti pistoiesi nel secolo XVII",
Bulletino storico pistoiese 101=3. Ser., 34 (1999), 103 - 116

Habermann, G.: "Kastratensänger im 18. Jahrhundert in ihrer äußeren Erscheinung und ihrem Verhalten: nach zeitgenössischen Bildern",
in: Probleme der Sängerausbildung, edited by Leopold Spitzer, Wien, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst, 1986, pp. 126 - 147

Haböck, Franz: "Die Eunuchenstimme und ihre künstlerische Verwendung",
Wiener medizinische Wochenschrift 34 (1918), 1503 - ?

Haböck, Franz: Die Kastraten und ihre Gesangskunst,
Stuttgart: Deutsche Verlagsanstalt, 1927. XVII, 510 p.

Heriot, Angus: The castrati in opera,
London: Secker & Warburg, 1956. 243 p.

Hiller, Carl H.: "Die berühmten Kastraten",
Opernwelt 22,6 (1981), 52 - 57

Hodges, Sheila: "A nest of nightingales",
The Music Review 54,2 (1993), 79 - 94

Hucke, Helmut: "Die Besetzung von Sopran und Alt in der Sixtinischen Kapelle",
in: Miscelánea en homenaje a Monseñor Higinio Anglés, Barcelona: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1958, vol. 1, pp. 379 - 396

Hurum, Hans Jørgen: "Kastratepoken - sangkunstens høydepunkt",
Samtiden 61 (1952), 332 - 342

Jenkins, J. S.: "The voice of the castrato",
The Lancet 351 (1998), 1877 - 1880

Keyser, Dorothy: "Cross-sexual casting in Baroque opera: musical and theatrical conventions",
Opera Quarterly 5,4 (1987/88), 46 - 57

Klassen, Janina: "'Xerxes, König von Persien - Sopran': Aspekte von Gender Studies in Musik und Musikwissenschaft",
Online access:
http://www.musikwissenschaft.tu-berlin.de/wi/jaxerxes.pdf

Leopold, Silke: "'Not sex but pitch': Kastraten als Liebhaber - einmal über der Gürtellinie betrachtet",
in: Provokation und Tradition: Erfahrungen mit der Alten Musik, ed. by Hans-Martin Linde and Regula Rapp, Stuttgart [et al.]: Metzler, 2000, ISBN 3-476-01663-3, pp. 219 - 240

Liebscher, Julia: "Das Kastratentum im Diskurs von Thomas Laqueurs 'one-sex model'",
in: Frauen- und Männerbilder in der Musik: Festschrift für Eva Rieger zum 60. Geburtstag, Freja Hoffmann, Jane Bowers, Ruth Heckmann (Hrsg.), Oldenburg: Bibliotheks- und Informationssystem der Universität Oldenburg, 2000, ISBN 3-8142-0715-7, pp. 47 - 51

London, Sol: "When singing was a monster's art: the golden age of the great castrati",
High Fidelity, February 1958, 41 - 44, 124

Magee, Reginald: "Deriving opera from operation",
The Australian and New Zealand Journal of Surgery 69 (1999), 672 - 674

Malkiewicz, Michael: "'Konzertarie' - 'Kastratenarie' - 'Opernarie': (k)eine gattungstypologische Grenzziehung,
Mozartjahrbuch des Zentralinstitutes für Mozartforschung der Internationalen Stifung Mozarteum Salzburg 2000 (2002), 179 - 200

Malkiewicz, Michael: "Zur Verkörperung des Kastraten im Musiknotat",
in: Verkörperung, edited by Erika Fischer-Lichte, Christian Horn and Matthias Warstat, Tübingen [et al.]: Francke, 2001, (Theatralität 2), ISBN 3-7720-2942-6, pp. 309 - 323

Mamy, Sylvie: Les grands castrats napolitains à Venise au XVIIIe siècle,
Liège: Mardaga, 1994. 179 p. ISBN 2-870090-507-4

McClary, Susan: "Fetisch Stimme: professionelle Sänger im Italien der frühen Neuzeit",
in: Zwischen Rauschen und Offenbarung: zur Kultur- und Mediengeschichte der Stimme, edited by Friedrich Kittler, Thomas Macho and Sigrid Weigel, Berlin: Akademie-Verlag, 2002, ISBN 3-05-003567-4, pp. 199 - 214

McGeary, Thomas: "Farinelli and the Duke of Leeds: 'Tanto mio amico e patrone particolare'",
Early Music 30 (2002), 202 - 213

McGeary, Thomas: "'Warbling eunuchs': opera, gender, and sexuality on the London stage, 1705 - 1742",
Restoration and 18th Century Theatre Research 7,1 (1992), 1 - 22

Melicow, Meyer M. and Stanford Pulrang: "Castrati choir and opera singers",
Urology 3,5 (1974), 663 - 670

Melicow, Meyer M.: "Castrati singers and the lost 'cords'",
Bulletin of the New York Academy of Medicine 59 (1983), 744 - 764

Miehlisch, Fritjof: Beitrag zur Endokrinologie der Sängerkastraten,
Thesis (doctoral), Köln, University, 1974. - 100 p.

Milner, Anthony: "The sacred capons",
The Musical Times 114 (1973), 250 - 252

Mitchell, Basil: "The castrati",
Theatre Arts 36,3 (1952), 46 - 47, 72, 85

Moindrot, Isabelle: L'opera seria ou le règne des castrats,
[Paris]: Fayard, 1993. 323 p. ISBN 2-213-03096-0

Mojon, Benedetto: Dissertatione sugli effetti della castratura nel corpo umano,
Milano: Pirotta, 1822. 55 p.

Monaldi, Gino: Cantanti evirati celebri del teatro italiano,
Roma: Ausonia, 1920. 127 p.

Moran, Neil: "Byzantine castrati",
Plainsong and Medieval Music 11 (2002), 99 - 112

Moses, P.: "The psychology of the castrato voice",
Folia phoniatrica 12 (1960), 204 - 216

Müller, Günter: "Hat Papst Clemens XIV. die Kastration verboten?",
Zeitschrift für Kirchengeschichte 68=Folge 4,6 (1957), 129 - 138

Münch, Paul: "Gesangskastraten in der Kulturgeschichte Europas",
Essener Unikate 14 (2000), 58 - 67

Nettl, Paul: "Eternal youth: the age of the castrati",
Opera News 23, 1 Dec. (1958), 10 - 12

Nicklaus, Hans Georg: "Pflanzen, Wunderkinder und Kastraten: über einige Zusammenhänge zwischen Ästhetik und Pädagogik",
in: Klang und Wahrnehmung: Komponist - Interpret - Hörer, Mainz [et al.]: Schott, 2001 (Veröffentlichungen des Instituts für Neue Musik und Musikerziehung Darmstadt 41), ISBN 3-7957-1831-7, pp. 83 - 97

Ortkemper, Hubert: Engel wider Willen: die Welt der Kastraten,
Berlin: Henschel, 1993. 415 p. ISBN 3-89487-006-0

Ortkemper, Hubert: Angeli controvoglia: i castrati e la musica,
Torino: Paravia, 2001. XV, 395 p. (Saggi / De Sono, Associazione per la Musica 3), ISBN 88-395-9128-1
[Italian translation of: Engel wider Willen]

Ortkemper, Hubert: Engel wider Willen: die Welt der Kastraten; eine andere Operngeschichte,
München: Deutscher Taschenbuch Verlag; Kassel: Bärenreiter, 1995. 415 p. (dtv 30468), ISBN 3-423-30468-5 - ISBN 3-7618-1227-2

Ortkemper, Hubert: "Kitzelung der Ohren: die Stimme der Kastraten",
Neue Zeitschrift für Musik 156,3 (1995), 38 - 42

Pampaloni, C.: "Giovani castrati nell'Assisi del Settecento",
Musica/Realtà 8 (1987), 133 - 154

Peschel, Enid Rhodes and Richard E. Peschel: "How medicine sheds light on the castrati in opera: the effects of primary hypogonadism",
Resident & Staff Physician 39,4 (1993), 93 - 96

Peschel, Enid Rhodes and Richard E. Peschel: "Medical insights into the castrati in opera",
American Scientist 75 (1988), 578 - 583

Peschel, Enid Rhodes and Richard E. Peschel: "Medicine and music : the castrati in opera",
Opera Quarterly 4,4 (1986/87), 21 - 38

Philipp, Michael: "Kastraten und Counter: zwei Korrekturen",
Concerto 13=116 (1996), 34 - 35

Rogers, Francis: "The male soprano",
The Musical Quarterly 5 (1919), 413 - 425

Roschitz, K. H.: "Prinzen, Primadonnen und Kastraten: Venedigs Gesellschaft des 17. und 18. Jahrhunderts in der Karikatur",
in: Venedig, edited by Charlotte Kreuzmayr, Linz: Grossen, 1984, (Parnaß: Sonderheft 1), pp. ?

Rosselli, John: "The castrati as a professional group and a social phenomenon, 1550 - 1850",
Acta musicologica 60 (1988), 143 - 179

Ruth, Wilhelm: "Die Kastraten und ihre Gesangskunst",
Bühnengenossenschaft 15,8 (1963), 259 - 262

Sawkins, Lionel: "For and against the order of nature: who sang the soprano?",
Early Music 15 (1987), 315 - 324

Scheier, Max: "Über den Kehlkopf des Eunuchen",
Monatsschrift für Ohrenheilkunde sowie für Kehlkopf-, Nasen-, Rachen-Krankheiten 35,10 (1901), 439 - 442

Schwarz, Christopher: "Es lebe das Messerchen: Superhelden mit Sopran; Kastraten waren die Stars der Barockbühnen",
Wirtschaftswoche (25 May 2000), 22, 244 - 247

Sherr, Richard: "Guglielmo Gonzaga and the castrati",
Renaissance Quarterly 33 (1980), 33 - 56

Sonnenschmidt, Rosina: "Das umjubelte Neutrum: Kastraten als Sänger und Komponisten",
Bild der Wissenschaft 27,5 (1990), 48 - 52

Street, Eric: "The unkindest cut of all: the ascent and decline of the castrati",
in: Thinking on the edge: essays of members of the International Society for Philosophical Enquiry, edited by Richard A. Kapnick and Aidan A. Kelly, Burbank, Calif.: Agamemnon Press, 1993, ISBN 1-883322-00-6, pp. 315 - 320

Tandler, Julius and Siegfried Grosz: "Eunuchoidismus",
Wiener medizinische Wochenschrift 63 (1913), 1409 - 1412

Tandler, Julius and Siegfried Grosz: "Über den Einfluß der Kastration auf den Organismus, I. Beschreibung eines Eunuchenskelets",
Archiv für Entwicklungsmechanik der Organismen 27 (1909), 35 - 61

Tandler, Julius and Siegfried Grosz: "Über den Einfluß der Kastration auf den Organismus, II. Die Skopzen",
Archiv für Entwicklungsmechanik der Organismen 30 (1910), 236 -253

Tandler, Julius and Siegfried Grosz: "Über den Einfluß der Kastration auf den Organismus, III. Die Eunuchoide",
Archiv für Entwicklungsmechanik der Organismen 29 (1910), 290 -324

Trinchieri Camiz, Franca: "The castrato singer : from informal to formal portraiture",
Artibus et historiae 18 (1988), 171 - 186

Trinchieri Camiz, Franca: "Putti, eunuchi, belle cantatrici: l'iconographie des chanteurs en Italie",
Musique, images, instruments 2 (1996), 8 - 17

Vogelaar, Peter W.: "Castrati in Western art music, part 1: Historical perspective and musical importance",
Medical Problems of Performing Artists 13(1998), 94 - 99

Vogelaar, Peter W.: "Castrati in Western art music, part 2: Selectionand musical training: physical and psychosocial implications",
Medical Problems of Performing Artists 13(1998), 146 - 154

York-Long, Alan: "The castrati",
Opera 1,3 (1950), 26 - 29; 1,4 (1950), 28 - 32

Back to the menu


Literature on Individual Castrati


Filippo Balatri

Balatri, Filippo: Frutti del mondo: autobiografia di Filippo Balatri da Pisa (1676 - 1756),
[Palermo]: Sandron, 1924. 292 p. (Collezione settecentesca 24)
[Only known autobiography by a castrato, written in verse.]

Balatri, Dionisio Filippo: Santa Margherita da Cortona in Toscana : istoria sagra da rappresentarsi, ed. by Divo Falossi and Maria Angela Mazzei,
Cortona: Calosci, 1982. 121 p. (Accademia Etrusca di Cortona: Fonti e testi 3)
[Sacred drama Balatri wrote for the Cistercian monastery at Fürstenfeld/Bavaria. Up to now his only completely published manuscript.]

Di Salvo, Maria: "Vita e viaggi di Filippo Balatri",
Russica Romana 6 (1999), 37 - 57

Gerasimova, Yu. I.: "Vospominaniya Filippo Balatri",
Zapiski Otdela Rukopisei Biblioteka SSSR Imeni V. I. Lenina 27 (1965), 164 - 190

Schlafly, Daniel L.: Filippo Balatri in Peter the Great's Russia,
Jahrbücher für Geschichte Osteuropas N.F. 45 (1997), 181 - 198

Schlafly, Daniel L.: "A Muscovite 'Boiarynia' faces Peter the Great's reforms: Dar'ia Golitsyna between two worlds",
Canadian-American Slavic Studies 31,3 (1997), 249 - 268

Vossler, Karl: "Russische Zustände am Ende des 17. Jahrhunderts nach dem Zeugnis eines italienischen Sängers",
Archiv für slavische Philologie 39 (1925), 145 - 153

Wunnicke, Christine: Die Nachtigall des Zaren: das Leben des Kastraten Filippo Balatri,
München: Claassen, 2001. 259 p. ISBN 3-546-00248-2

Gaetano Berenstadt

Lindgren, Lowell: "La carriera di Gaetano Berenstadt, contralto evirato (ca. 1690 - 1735)",
Rivista italiana di musicologia 9 (1984), 36 - 112

Antonio Bernacchi

Frati, Lodovico: "Antonio Bernacchi e la sua scuola di canto",
Rivista musicale italiana 29 (1922), 473 -

Carlo Broschi (Farinelli)

Barbier, Patrick: Farinelli: le castrat des Lumières,
Paris: Grasset, 1994. 261 p. ISBN 2-240-48401-4

Barbier, Patrick: Farinelli: der Kastrat der Könige; die Biographie,
Düsseldorf: Econ, 1995. 271 p. ISBN 3-430-11176-5 [German translation of: Farinelli: le castrat des Lumières]

Barbier, Patrick: Farinelli: prawdziwa historia genialnego kastrata, translated by Alicja Choinska,
Warszawa: Volumen, Bellona, 1998. 260 p. (Podróze po historii) ISBN 83-85218-33-5 - ISBN 83-11-08799-7
[Polish translation of: Farinelli: le castrat des Lumières]

Barbier, Patrick: Voce sola: vita e musica di Carlo Broschi detto Farinelli,
Milano: Rizzoli, 1995. 246 p. ISBN 88-17-84411-X
[Italian translation of: Farinelli: le castrat des Lumières]

Belluci, M.: "Qual è la patria di Farinelli?",
Il musicista, 1937, ?

Bimberg, Guido: "Farinelli und die Oper im Spanien des 18. Jahrhunderts",
in: Die Entwicklung der Ouvertüren-Suite im 17. und 18. Jahrhundert: bedeutende Interpreten des 18. Jahrhunderts und ihre Ausstrahlung auf Komponisten, Kompositionsschulen und Instrumentenbau; Gedenkschrift für Eitelfriedrich Thom (1933 - 1993); Konferenzbericht über die XXI. Internationale Wissenschaftliche Arbeitstagung zu Fragen der Aufführungspraxis und Interpretation der Musik des 18. Jahrhunderts, Michaelstein, 11. bis 13. Juni 1993, herausgegeben von Günter Fleischhauer, Wolfgang Ruf, Bert Siegmund und Frieder Zschoch, Michaelstein: Institut für Aufführungspraxis, 1996, (Michaelsteiner Konferenzberichte 49), ISBN 3-89512-097-9, pp. 160 - 169

Boris, Francesca and Giampiero Cammarota: "La collezione di Carlo Broschi detto Farinelli",
Accademia Clementina: Atti e memorie 27 (1990), 183 - 237

Boris, Francesca: "Il Farinello: la villa perduta",
Il carrobbio 24 (1998), 157 - 172

Bouvier, René: Farinelli, le chanteur des rois,
Paris: Michel, 1943. 248 p.

Broschi Farinelli, Carlo: La solitudine amica: lettere al conte Sicinio Pepoli, a cura di Carlo Vitali, con una nota di Roberto Pagano, prefazione e collaborazione di Francesca Boris,
Palermo: Sellerio editore, 2000. 323 p. (La nuova diagonale 32), ISBN 88-389-1503-2

Candiani, Rosy: "Sull'epistolario di Pietro Metastasio: note e inediti",
Giornale storico della letteratura italiana 169,1 (1992), 49 - 64
[Contains an unpublished letter from Broschi to Metastasio.]

Cappelletto, Sandro: La voce perduta: vita di Farinelli evirato cantore,
Torino: E.D.T., 1995. XX, 234 p. (Biblioteca di cultura musicale: Improvviso 9), ISBN 88-7063-223-7

Corrado Giaquinto: ritratto di Carlo Broschi detto Farinelli. [Collezioni Comunali d'Arte, 30 giugnio - 25 ottobre 1998. Curata da Beatrice Buscaroli Fabbri],
Bologna : Musei Civici d'Arte Antica, 1998. 34 p. (Ospiti ; 8)

Costa Clavell, Xavier: Farinelli, el cantante castrado,
Barcelona: Ultramar, 1995. 272 p. ISBN: 84-7386-873-0.

De Martini, Vega and José Maria Morillas Alcázar: Farinelli: arte e spettacolo alla corte spagnola del Settecento,
Roma: Artemide, 2001. 63 p. ISBN 88-86291-61-2.

Il Farinelli a Bologna: note documentarie, a cura di Luigi Verdi. In occasione della mostra "Corrado Giaquinto: Ritratto di Carlo Broschi detto Farinelli" allestita a cura dei Musei Civici d'Arte Antica presso le Collezioni Comunali d’Arte (Bologna 30 giugno - 25 ottobre 1998),
Bologna: Centro Studi Farinelli, 1998. 36 p.
Reprinted as: Studi e materiali per la storia dell'Accademia Filarmonica di Bologna, XII, 1998, 36 p.
Abstract:
http://www.luigiverdi.it/farinelli_a_bologna.htm

Fiestas reales en el reinado de Fernando VI, manuscrito de Carlos Broschi Farinelli, estudio por Consolación Morales Borrero,
Madrid: Editorial Patrimonio Nacional, 1972, 95 p.

Frati, Lodovico: "Metastasio e Farinelli",
Rivista musicale italiana 20 (1913), 1 -

Freeman, Robert: "Farinello and his repertory",
in: Studies in renaissance and baroque music in honor of Arthur Mendel, edited by Robert L. Marshall, Kassel: Bärenreiter, 1974, pp. 301 - 330

Giovine, Alfredo: Perché Carlo Broschi di Andria e non napoletano era soprannominato Farinelli?,
Bari, 1971. 10, [6] p. (Biblioteca dell'Archivio delle Tradizioni Popolari Baresi)

Haböck, Franz: Die Gesangskunst der Kastraten. 1. Notenband: Carlo Broschi Farinelli: eine Stimmbiographie in Beispielen,
Wien: Universal-Edition, 1923. LVII, 227 S.

Harris, Ellen T.: "Twentieth-Century Farinelli",
The Musical Quarterly 81 (1997), 180 - 189

Heartz, Daniel: "Farinelli and Metastasio: rival twins in public favour",
Early Music 12 (1984), 358 - 366

Heartz, Daniel: "Farinelli revisited",
Early Music 18 (1990), 430 - 443

Henze-Döring, Sabine: "'One God, one Farinelli!': Kastratengesang des frühen 18. Jahrhunderts; seine Verschriftlichung als arkane Kunst und öffentliche Präsentation in London",
Marburger Jahrbuch für Kunstswissenschaft 24 (1997), 271 - 279

McGeary, Thomas: "Farinelli in Madrid: opera, politics, and the war of Jenkins' ear",
The Musical Quarterly 82 (1998), 383 - 421

Nardi, M. T.: "I cembali a martelli di Paolo Morellati",
Nuova rivista musicale italiana 30,2 (1995), 359 -

Ricci, Corrado: Burney, Casanova e Farinelli in Bologna,
Milano: Ricordi, 1890

Ricci, Corrado: Farinelli: quattro storie di castrati e primedonne fra Sei e Settecento,
Lucca: Akademos & Lim, 1995. 102 p. (Akademos tascabili musica 3), ISBN 88-7096115-X

Sacchi, Giovenale: Vita del cav. Don Carlo Broschi,
Vinegia: Coleti, 1784. 48 p. (Raccolta ferrarese di opusculi scientificie letterari di ch. autori italiani 15)
(the text in ascii format or as a tex file)

Sauvage, J.-P.: "A propos de Farinelli",
Gazette médicale, 102,32 (1995), 7

Sforza, Giovanni: "Il cantante Farinelli",
in: Sforza, Giovanni: Dodici aneddoti storici, Modena: Namias, 1895, pp. ?

Solar Quintes, Nicolás A.: "Nuevos aportaciones a la biografía de Carlos Broschi (Farinelli),
Anuario musical 3 (1948), 187 - 204

Torrione, Margarita: "La casa de Farinelli en el Real Sitio de Aranjuez: 1750 - 1760 (nuevos datos para la biografía de Carlo Broschi)",
Archivo español de arte 69 (1996), 323 - 333

Umbach, Klaus: "Ein Kerl wie ein Kind: Kino und Literaten feiern Farinelli, den berühmtesten Kastraten der Opernszene, als Megastar des Barock",
Der Spiegel 49,31 (1995), 156 - 158

Verdi, Luigi: "La tomba del Farinelli alla Certosa di Bologna",
Il carrobbio 24 (1998), 173 - 184
Abstract: http://www.luigiverdi.it/tomba_del_farinelli.htm

Vitali, Carlo: "Da 'schiavottiello' a 'fedele amico': lettere (1731 - 1749) di Carlo Broschi Farinelli al conte Sicinio Pepoli",
Nuova rivista musicale italiana 26,1 (1992), 1 - 36

Vitali, Carlo: "Una fonte inedita per la biografia di Farinelli : il carteggio Pepoli presso l'Archivio di Stato di Bologna",
Accademia Clementina: Atti e Memorie 27 (1990), 239 - 250

Vitali, Carlo: "An unknown portrait of the famed castrato Farinelli turns up in Sydney",
Andante (9 june 2002)
Online access: http://www.andante.com/article/article.cfm?id=17243

Watson, F. J. B.: "A portrait of Farinelli by Bartolommeo Nazzari",
The Burlington Magazine 92 (1950), 266 - 269

Wilson, Gladys: "One God! One Farinelli! Amigoni's portraits of a famous castrato",
Apollo 140=391 (1994), 45 - 51

Wegrzyn-Klisowska, Walentyna: "Farinelli: zycie, dzialalnosc, legenda",
in: XXII Sesja Naukowa na temat Muzyka Oratoryjna i Kantatowa w Aspekcie Praktyki Wykonawczej: Wroclaw, 7 - 9 wrzesnia 1995 roku. VII sympozjum naukowe na temat problemy pedagogiki wokalnej [et al.], ed. by Eugeniusz Sasiadek, Wroclaw: Akademia Muzyczna im. Karola Lipinskiego, 1996, (Akademia Muzyczna Imienia Karola Lipinskiego: Zeszyty naukowe 68), ISBN 83-86534-20-6, pp. 135-142

Domenico Bruni

Lucarelli, Nicola: Domenico Bruni (1758 - 1821): biografia di un cantante evirato,
Umbertide: Comune di Umbertide 1992. 240 p.

Felice Cancellieri

Grundy Fanelli, Jean: "Un animatore della vita musicale pistoiese del Seicento: Monsignor Felice Cancellieri, sopranista",
Bullettino storico pistoiese 91=3. Ser., 24 (1989), 53 - 62

Giovanni Carestini

Filippi, Mario: Giovanni Carestini (1700-1760) da Filottrano detto il 'Cusanino': celebre cantante (castrato) sopranista - contraltista,
Ancona: Benedetti Fotocomposizione, 1994. 29 p.
[Contains a reproduction of Carestini's baptismal certificate.]

Hortschansky, Klaus: "Die Rolle des Sängers im Drama Metastasios: Giovanni Carestini als Timante im Demofoonte",
in: Metastasio e il mondo musicale, edited by Maria Teresa Muraro, Firenze: Olschki, 1986, (Studi di musica veneta 9), ISBN 88-222-3409-X, pp. 207-234

Korsmeier, Claudia Maria: "Mit Brief und Siegel ...: ein Virtuosenpatent für den Sänger Giovanni Carestini",
In: Festschrift Klaus Hortschansky zum 60. Geburtstag, edited by Axel Beer and Laurenz Lütteken, Tutzing: Schneider, 1995, ISBN 3-7952-0822-X, pp. 125 - 130

Korsmeier, Claudia Maria: Der Sänger Giovanni Carestini und 'seine' Komponisten: die Karriere eines Kastraten in der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts,
Eisenach: Verlag der Musikalienhandlung Wagner, 2000. X, 601 p. (Schriften zur Musikwissenschaft aus Münster 13), ISBN 3-88979-084-4,
Thesis (doctoral), Münster (Westfalen), Westfälische Wilhelms-Universität, 1998

Mamy, Sylvie: "Les révisions pour Giovanni Carestini du rôle de Timante dans le 'Demofoonte' de J. A. Hasse (Vensise 1749)",
in: Metatsasio e il mondo musicale, edited by Maria Teresa Muraro, Firenze: Olschki, 1986, (Studi di musica veneta 9), ISBN 88-222-3409-X, pp. 235 - 273

Gioacchino Conti (Gizziello)

Brito, Manuel Carlos de: "A contratação do castrato Gizziello para a Real Câmara em 1751",
Estudios italianos em Portugal 45/47 (1982/1984), 281 - 296

Gaetano Guadagni

Cappelletto, Sandro: "Un astro del belcanto settecentesco: Gaetano Guadagni",
Nuova rivista musicale italiana 27,2 (1993), 195-204

Howard, Patricia: "Guadagni in the dock: a crisis in the career of a castrato",
Early Music, 27 (1999), 87 - 95

Gaetano Majorano (Caffarelli)

Giovine, Alfredo: Il musico Gaetano Maiorano detto Caffarelli non era barese ma bitontino,
Bari, 1969. 44 p.

Grundy Fanelli, Jean: "A sweet bird of youth: Caffarelli in Pistoia",
Early Music, 27 (1999), 55 - 63

Ortkemper, Hubert: Caffarelli: das Leben des Kastraten Gaetano Majorano, genannt Caffarelli; mit zeitgenössischen Abbildungen. 1. ed.,
Frankfurt am Main [et al.]: Insel-Verlag, 2000. 260 p. (Insel-Taschenbuch 2599), ISBN 3-458-34299-0

Giambattista Mancini

Gartner, Jane: "Die Gesangsschule G. B. Mancinis",
in: Der junge Haydn: Wandel von Musikauffassung und Musikaufführung in der österreichischen Musik zwischen Barock und Klassik; Bericht der internationalen Arbeitstagung des Instituts für Aufführungspraxis der Hochschule fü Musik und darstellende Kunst in Graz, Graz, 29.6. - 2.7.1970, edited by Vera Schwarz, Graz: Akademische Druck- und Verlagsanstalt, 1972, pp. 141 - 146

Giovanni Manzuoli

Woodfield, Ian: "New light on the Mozarts' London visit: a private concert with Manzuoli",
Music & Letters 76 (1995), 187 - 208

Angelo Maria Monticelli

McGeary, Thomas and Xavier Cervantes: "From Farinelli to Monticelli: an opera satire of 1742 re-examined",
The Burlington Magazine, 141 (1999), 287 - 289

Alessandro Moreschi

see under Singers mentioned in the Male Soprano Page

Gasparo Pacchierotti

Toffano, Giovanni: Gaspare Pacchierotti (Fabriano 1740 - Padova 1821): il crepuscolo di un musico al tramonto della Serenissima,
Padova: Edizioni Armelin Musica, 1999. 129 p.

Willier, Stephen A.: "A celebrated eighteenth-century castrato: Gasparo Pacchierotti's life and career",
The Opera Quarterly 11,3 (1995), 95 - 121

Carlo Scalzi

Heartz, Daniel: "Portrait of a primo uomo: Carlo Scalzi in Venice ca. 1740",
in: Musikalische Ikonographie, herausgegeben von Harald Heckmann, Monika Holl und Hans Joachim Marx, Laaber: Laaber-Verlag, 1994, (Hamburger Jahrbuch für Musikwissenschaft 12), ISBN 3-89007-224-0, pp. 133 - 145

Giambattista Velluti

Giarelli, F.: "Giambattista Velluti",
Gazzetta musicale di Milano, 1886

Parolari, Cornelio: "Giambattista Velluti ultimo dei sopranisti sulle scene liriche",
Rivista musicale italiana 39 (1932), 263 - 298

Back to the menu


Counter-Tenors/Male Sopranos


Literature on Counter-Tenors/Male Sopranos in General


Ametrano-Jackson, M. Cristina: "The high male range",
Folia phoniatrica 39 (1987), 18 - 25

Brug, Manuel: "Countertenöre: Hauptsache, hoch!",
Amadeo 2 (Herbst/Winter 1998), 110 - 115

Charvet, Jean-Loup: "Hautes-contres et castrats: la voix des anges, la voix du coeur",
Littératures classiques 12 (1990), 305 - 321

"Counter-tenors counter-attack",
The economist 327=7811 (15 May 1993), 110

Giles, Peter: A basic counter-tenor method: for teacher and student,
London: Thames Publ., 1987. 128 p. ISBN 0-905210-43-3

Giles, Peter: The counter tenor,
London: Muller, 1982. XIII, 221 p. ISBN 0-584-10474-X

Giles, Peter: The history and technique of the counter-tenor: a study of the male high voice family,
Aldershot: Scolar Press, 1994. XXIV, 459 p. ISBN 0-85967-931-4

Gruber, Gerold W.: "Kastratensänger und Countertenors",
Österreichische Musikzeitschrift 37 (1982), 390 - 394

Hough, John: "The historical significance of the counter-tenor",
Journal of the Royal Musical Society 64 (1937), 1 -

Hurwitz, David: "Countertenors and other musical curiosities: a conversation with Antonio de Almeida",
Fanfare 15,5 (1992), 86 - 95

Jacobs, René: "The controversy concerning the timbre of the countertenor",
in: Alte Musik : Praxis und Reflexion, edited by Peter Reidemeister, Winterthur: Amadeus-Verlag, 1983, (Alte Musik 1) (Basler Jahrbuch für historische Musikpraxis: Sonderband 1)

Levitt, R., K. Böhmer, B. Feuchtner et al.: "Countertenöre - ganz normal",
Opernwelt 38,4 (1997), S. 15 - 31

Ortkemper, Hubert: "Eine Laune der Natur: androgyne Stimmen",
Neue Zeitschrift für Musik 160,1 (1999), 14 - 17

Ortkemper, Hubert: "Nicht nur der Teufel singt Sopran : vom Aufstieg einer neue Sängerklasse",
Opernwelt 43,3 (2002), 32 - 39

Osborne, Charles: "Sounds unnatural: Charles Osborne on the worrying proliferation of counter-tenors",
The Spectator, 8 May 1999, 42

Philipp, Michael: "Kastraten und Counter: zwei Korrekturen",
Concerto 13=116 (1996), 34 - 35

Pietschmann, Kurt R.: "Händels 'Kastrat' heute: zur Problematik der Besetzungspraxis bei Händel",
Opernwelt 27,9 (1986), 9 - 10

Randell, Elizabeth J.: "Hybrid: Elizabeth J. Randell on opera's rare breed - castratos and countertenors",
Opera News 51,1 (1994), 24 - 27, 53

Ravens, Simon: "A sweet shrill voice: the countertenor and vocal scoring in Tudor England",
Early Music 26 (1998), 122 - 134

Riemens, Leo: "Stimmkunst oder Kunststimme: Kastraten, Falsettisten und Countertenöre",
Musik und Medizin 3,1 (1977), 58 - 61

Singh, Arvind: "Unwiederbringlich: die Kunst der Kastraten und die heutige Aufführungspraxis",
Concerto 6=42 (1989), 13 - 16

Vermeil, Jean: "Les nouveaux castrats",
Diapason 295 (1983)

Back to the menu


Literature on Singers Mentioned in the Male Soprano Page


Max Emanuel Cencic

Ose, Karsten E.: "Hochfliegende Pläne: der Sopranist Max Emanuel Cencic",
Concerto 12=109 (1995), 12 - 13

Aris Christofellis

Dragoumanos, Petros: "Arhs Xristofellhs, mousikes akrobasies",
Difwno 9 (1996), 122 - 124
[For transliteration of the Greek, the
Beta Code was used.]

David Daniels

Breiholz, Jochen: "Baseball und Barock: David Daniels über Therapeuten, Leben außerhalb der Oper und Sinnlichkeit auf der Bühne",
Opernwelt 38,4 (1997), 24 - 25

"He sings higher: David Daniels, the burly alto with a beard, makes opera buffs swoon",
Time, 153,24 (1999), 88

Waleson, Heidi: "High and mighty: the stunning vocal acrobatics of countertenor David Daniels",
Opera News 61,1 (1996), 22 -

Patrick Husson

Bouley, Nathalie: "Patrick Husson: digne d'un conte de fée ...",
Le bien public, 6 November 1995

Koehler, M.-Th.: "De l'horticulture au bel canto",
Marie Claire, September 1997

Pelegrin, Benito: "Patrick Husson, si près du ciel",
L'eveil hebdo 795/796 (1996/97)

Alessandro Moreschi

Buning, Robert Anthony: Alessandro Moreschi and the castrato voice,
Thesis (M.M.), Boston, Mass., Boston University, 1990. XX, 442 l.

Devoti, Luigi: "Alessandro Moreschi detto 'l'angelo di Roma' (1858 - 1922)",
In: Musica e musicisti nel Lazio, edited by Renato Lefevre and Arnaldo Morelli, Roma: Palombi, 1985, (Lunario romano 15), ISBN 88-7621-201-9, pp. 463 - 474

Gruber, Gerold: Der Niedergang des Kastratentums: eine Untersuchung zur bürgerlichen Kritik an der höfischen Musikkultur im 18. Jahrhundert, aufgezeigt am Beispiel der Kritik am Kastratentum - mit einem Versuch einer objektiven Klassifikation der Kastratenstimme,
Thesis (doctoral), Vienna University, 1982. 231 p. [With a spectral analysis of the recordings of Alessandro Moreschi]

Law, Joe K.: "Alessandro Moreschi reconsidered: a castrato on records",
Opera Quarterly 2,2 (1994), 1 - 12

Scammell, Elsa: "Alessandro Moreschi",
in booklet to CD: Alessandro Moreschi, the last castrato: complete Vatican recordings, Pearl OPAL CD 9823, p 1984, 1987

Scott, Michael: The Record of Singing, vol. 1. To 1914,
London: Duckworth, 1977. XII, 243 p. ISBN 0-7156-1030-9 [Moreschi is mentioned on pp. 10 - 11.]

Wolfson, John: "Alessandro Moreschi",
in booklet to CD: Alessandro Moreschi, the last castrato: complete Vatican recordings, Pearl OPAL CD 9823, p 1984, 1987

Russell Oberlin

Ardran, G. M. and David Wulstan: "The alto or countertenor voice",
Music & Letters 48 (1967), 17 - 22

Riggs, Geoffrey S.: "A true countertenor",
The Opera Journal 18,3 (1985), 2 - 24

Jörg Waschinski

Breiholz, Jochen: "Musketier mit lupenreinem Sopran: der Berliner Sänger Jörg Waschinski spielt mit Geschlechterrollen und setzt an zur Weltkarriere",
Die Welt (19 Aug. 1999), 14

Faltin, Renate; "Ausbildung der männlichen Sopran- und Altstimme", in: Die Ausdruckswelt der Stimme, 1. Stuttgarter Stimmtage, Akademie für gesprochenes Wort, edited by Horst Gundermann, Heidelberg: Hüthig, 1998, ISBN 3-7785-2700-2, pp. 288 - 290

Kesting, Jürgen: "Jörg Waschinski: der sündige Engel",
stern spezial Musik 6=2000,2 (Herbst/Winter 2000/2001), 84 - 85

Kugler, Bettina: "Held aus einer anderen Sphäre",
St. Galler Tagblatt (7 Apr. 2000), 23

Wagner, Reinmar: "Stimmbezeichnung 'Sopranist': Jörg Waschinski",
Musik & Theater 18,10 (1998)
Online edition:
http://www.musikundtheater.ch/mt/interview/solisten/waschinski.html

Back to the menu


The Journals

Accademia Clementina: Atti e memorie,
Bologna: CLUEB

Acta musicologica. Zeitschrift der Internationalen Gesellschaft für Musikwissenschaft,
Basel: Bärenreiter
ISSN 0001-6241

Amadeo. Das Musik-Magazin vom Stern,
Hamburg

American Scientist. Published in the interest of scientific research,
Research Triangle Park, NC [et al.]: Sigma Xi, Scientific Research Society
ISSN 0003-0996

Andante,
Online Access:
http://www.andante.com

Anuario musical,
Barcelona: Instituto Español de Musicología
ISSN 0211-3538

Apollo. A magazine of the arts,
London [et al.]: Jennings
ISSN 0003-6536

Archiv für Anatomie, Physiologie und wissenschaftliche Medicin,
Leipzig: Veit

Archiv für Entwicklungsmechanik der Organismen. Organ für die gesamte kausale Morphologie,
Berlin: Springer
ISSN 0365-6039 - ISSN 0043-5546

Archiv für slavische Philologie,
Berlin

Archivo español de arte,
Madrid: Centro de Estudios Historicos, Instituto de Arte Diego Velazques
ISSN 0004-0428

Artibus et historiae. Rivista internazionale di arti visive e cinema,
Wien: IRSA
ISSN 0391-9064

The Australian and New Zealand Journal of Surgery, Royal Australasian College of Surgeons,
Oxford [et al.]: Blackwell
ISSN 0004-8682

Le bien public,
Dijon
ISSN 0998-4593

Bild der Wissenschaft. Zeitschrift über die Naturwissenschaft und die Technik in unserer Zeit,
Stuttgart: Deutsche Verlagsanstalt
ISSN 0006-2375

Bühnengenossenschaft,
Hamburg: Bühnenschriften-Vertriebsgesellschaft
ISSN 0007-3083

Bulletin of the New York Academy of Medicine. A journal of urban health,
New York, NY
ISSN 0028-7091

Bullettino storico pistoiese,
Pistoia: Società Pistoiese di Storia Patria
ISSN 0007-5809

The Burlington Magazine,
London: Burlington Magazine Publications
ISSN 0007-6287

Caecilia. Eine Zeitschrift für die musikalische Welt,
Mainz: Schott

Cambridge Opera Journal,
Cambridge [et al.]: Cambridge University Press
ISSN 0954-5867

Canadian-American Slavic Studies = Revue canadienne américaine d'études slaves,
Idyllwild, Calif.: Schlacks
ISSN 0090-8290

Il carrobbio. Rivista di studi bolognesi,
Bologna: Pátron

Civiltà musicale. Trimestrale di musica e cultura,
Milano

Concerto. Das Magazin für alte Musik,
Herborn: VSP-Verlagsservice-Schulte & Partner
ISSN 0177-5944

Diapason. Le magazine de la musique, du disque et du son,
Paris

Difwno. Mhniaio mousiko periodiko,
Aqhna [Remark: For transliteration of the Greek, the Beta Code was used.]

Early Music,
London: Oxford University Press
ISSN 0306-1078

The Economist,
London
ISSN 0013-0613

Essener Unikate. Berichte aus Forschung und Lehre
Essen: Universtität GH Essen
ISSN 0944-6060

Estudios italianos em Portugal,
Lisboa: Instituto de Cultura Italiana em Portugal

L'éveil hebdo. L'information en Provence

Fanfare. The magazine for serious record collectors,
Tenafly, NJ
ISSN 0148-9364

Folia phoniatrica. Internationale Zeitschrift für Phoniatrie. Offizielles Organ der Internationalen Gesellschaft für Logopaedie und Phoniatrie,
Basel [et al.]: Karger
ISSN 0015-5705

Gazette médicale. La revue de perfectionnement,
Paris: Gazette médicale
ISSN 0760-758X

Gazzetta musicale di Milano,
Milano: Ricordi

Giornale storico della letteratura italiana,
Torino [et al.]: Chiantore
ISSN 0017-0496

High Fidelity. The magazine for music listeners,
Great Barrington, Mass.: Billboard
ISSN 0735-925X - ISSN 0018-1455

Jahrbücher für Geschichte Osteuropas. Osteuropa-Institut München,
Stuttgart: Steiner
ISSN 0021-4019

Journal of the Royal Musical Association,
Oxford [u.a.]: Oxford University Press
ISSN 0269-0403

The Lancet. A journal of British and foreign medicine, surgery, obstetrics, physiology, chemistry, pharmacology, public health and news,
London: The Lancet Ltd.
ISSN 0023-7507 - ISSN 0140-6736

Littératures classiques,
Paris: Aux Amateurs de Livres
ISSN 0992-5279

Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft,
Marburg: Verlag des Kunstgeschichtlichen Instituts der Philipps-Universität
ISSN 0342-121X

Marie Claire,
Paris: MC
ISSN 0025-3049

Medical Problems of Performing Artists,
Philadelphia, Pa.: Hanley & Belfus
ISSN 0885-1158

Monatsschrift für Ohrenheilkunde sowie für Kehlkopf-, Nasen-, Rachenkrankheiten. Organ der Österreichischen Otologischen Gesellschaft und der Münchener Laryngo-Otologischen Gesellschaft,
Berlin: Coblentz

Mozartjahrbuch des Zentralinstitutes für Mozartforschung der Internationalen Stifung Mozarteum Salzburg,
Kassel [et al.]: Bärenreiter

Music & Letters,
London: Music & Letters
ISSN 0027-4224

The Music Review,
Cambridge: Heffer
ISSN 0027-4445

Musica. Ein Kalender für Musikfreunde,
Kassel: Bärenreiter

Musica d'oggi. Rassegna di vita e cultura musicale,
Milano: Ricordi

Musica/Realtà. Rivista quadrimestrale,
Bari: Dedalo Libri

The Musical Quarterly,
New York, NY [et al.]: Oxford University Press
ISSN 0027-4631

The Musical Times,
London: Musical Times Publ.
ISSN 0027-4666

Il musicista,
Roma

Musik und Medizin. Organ für Musik und Musiktherapie. Internationale Fachzeitschrift für Medizin,
Neu Isenburg: Verlag Musik und Medizin
ISSN 0342-4855

Musik & Theater. Die schweizerische Kulturzeitschrift,
Zürich: Musik & Theater Verlag
ISSN 0931-8194

Musique, images, instruments. Revue française d'organologie et d'iconographie musicale. Institut de Recherche sur le Patrimoine Musical en France,
Paris : Klincksieck
ISSN 1264-7020

Neue Zeitschrift für Musik,
Mainz: Schott
ISSN 0170-8791 - ISSN 0028-3509

Nuova rivista musicale italiana. Trimestriale di cultura e informazione musicale,
Torino: Ed. RAI
ISSN 0029-6228

Österreichische Musikzeitschrift,
Wien: Lafite
ISSN 0029-9316

Opera. A new opera annual
London: Ross

The Opera Journal,
New York: National Opera Association
ISSN 0030-3585

Opera News,
New York, NY: The Metropolitain Opera Guild
ISSN 0030-3607

The Opera Quarterly,
Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press
ISSN 0736-0053

Opernwelt. Die internationale Opernzeitschrift,
Seelze: Friedrich
ISSN 0474-2443 - ISSN 0030-3690

Plainsong and Medieval Music,
Cambridge [et al.]: Cambridge University Press
ISSN 0961-1371

Renaissance Quarterly,
New York, NY: Renaissance Society of America
ISSN 0034-4338

Resident & Staff Physician,
Port Washington, NY: Pierson
ISSN 0034-5555

Restoration and 18th Century Theatre Research,
Chicago, Ill.: Loyola University
ISSN 0034-5822

Ricordiana,
Milano: Ricordi

Rivista italiana di musicologia. Società Italiana di Musicologia,
Firenze [et al.]: Olschki
ISSN 0035-6867

Rivista musicale italiana,
Milano [et al.]: Bocca

Russica Romana,
Pisa [et al.]: Istituti Editoriali e Poligrafici Internazionali
ISSN 1128-6377

Samtiden. Tidsskrift for politikk, litteratur og samfundssporsmål,
Oslo
ISSN 0036-3928

The Spectator. A weekly review of politics, literature, theology and art,
London: Clayton
ISSN 0038-6952

Der Spiegel,
Hamburg: Spiegel-Verlag Augstein
ISSN 0038-7452

St. Galler Tagblatt, Tagblatt der Kantone St. Gallen, Appenzell und Thurgau
St. Gallen: St. Galler Tagblatt AG

stern spezial Musik (former name: Amadeo),
Hamburg

Theatre Arts. The international magazine of theatre and screen,
New York, NY [et al.]: MacArthur

Time. The weekly newsmagazine,
New York, NY: Time Inc.
ISSN 0040-781X

Urology,
Ridgewood, NJ [et al.]: Canners
ISSN 0090-4295

Die Welt. Unabhängige Tageszeitung für Deutschland,
Hamburg: Springer
ISSN 0173-8437

Wiener medizinische Wochenschrift,
Wien: Blackwell-MZV
ISSN 0254-7045 - ISSN 0043-5341

Wirtschaftswoche,
Düsseldorf: Verlagsgruppe Handelsblatt
ISSN 0042-8582

Zapiski Otdela Rukopisei Biblioteka SSSR Imeni V. I. Lenina,
Moskva
ISSN 0132-3415

Zeitschrift für Kirchengeschichte,
Stuttgart [et al.]: Kohlhammer


Back to the menu


Please send comments, additions and corrections to Dorothe Kugler (kugler@ub.uni-mainz.de).

To the Male Soprano Page

Last modified: November 17, 2003